Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’exposició «Tres vegades no. Història d’un quadre (1645-2024)» posa en context aquesta obra barroca de gran valor artístic custodiada al convent de les carmelites de Mataró

Escoltar

L’exposició «Tres vegades no. Història d’un quadre (1645-2024)» posa en context aquesta obra barroca de gran valor artístic custodiada al convent de les carmelites de Mataró

La mostra, que s’inaugura dissabte, explica la història del quadre, la iconografia que l’envolta, l’atribució a un dels seguidors de Caravaggio així com el recent procés de restauració al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, amb el suport de l'Ajuntament de Mataró.

El quadre, al voltant del qual s’ha fet aquesta exposició, és una Negació de Sant Pere, que s’atribueix a l’entorn del pintor italià Bartolomeo Manfredi (1582-1622) un dels principals seguidors de l’art de Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610).

L’exposició presenta diferents aspectes relacionats amb el quadre que va ser llegat a l’orde carmelitana per la seva fundadora, la mataronina Elisabet Cecília Serra Arnau i Palau (1593 - 1671). L’any 1902 va sortir del convent per formar part de la gran exposició d’art antic celebrada a Barcelona i durant la Guerra Civil, va ser una de les escasses obres salvades de la crema del convent de les carmelites al juliol del 1936.

En la mostra s’analitza també la iconografia de la pintura, que dona peu al títol de l’exposició, i que fa referència a un dels tres moments en què l’apòstol Pere, nega conèixer Jesús. El tema és una versió de l’empremta que deixa l’obra de Caravaggio en els pintors del seu temps.

L’obra és un exemple del naturalisme barroc, un corrent estilístic que busca suscitar en l’espectador una forma més intensa, més humana si cap, de plasmar i fer viure els misteris de la religió. La Negació de sant Pere, que està ambientada en la penombra d’un interior de taverna, amb soldats vestits d’època que contrasten amb la indumentària de l’apòstol Pere, mostra els clarobscurs de la seva pròpia fe.

Restaurada al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya amb el suport de l’Ajuntament de Mataró, la pintura ha estat inclosa per a la seva protecció en el Catàleg del Patrimoni Cultural Català i s’exposa a Can Serra abans de ser retornada al convent de les carmelites de Mataró.

Aquesta exposició, que es podrà visitar a Can Serra- Museu de Mataró fins al 25 de maig de 2025, és el resultat d’un treball col·lectiu que ha fet possible subratllar el vincle històric de les carmelites descalces amb Mataró i, alhora, estudiar, conservar i difondre una obra de gran valor artístic per al patrimoni mataroní i català.