Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) reconeguda pel Banc de Bones Pràctiques

Escoltar

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) reconeguda pel Banc de Bones Pràctiques

El programa de lluita contra les desigualtats en les relacions de consum portat a terme conjuntament per l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) i el Servei de Benestar Social ha estat destacat com a “Bona Pràctica” pel Banc de Bones Pràctiques dels Govern Locals (BBP).

Imatge de la jornada que es va celebrar al Cafè Nou i on es va presentar la Guia de Consum Accessible.
Imatge de la jornada que es va celebrar al Cafè Nou i on es va presentar la Guia de Consum Accessible.

El Banc de Bones Pràctiques dels governs locals (BBP) és un servei que identifica i difon experiències innovadores de govern i gestió municipal. El projecte es fonamenta en el treball en xarxa entre els ajuntaments de més de cinc mil habitants, la Federació de Municipis de Catalunya, la Fundació Carles Pi i Sunyer d'estudis autonòmics i locals i els experts dels diferents àmbits de polítiques públiques. 

Des del Banc de Bones Pràctiques (BBP) es seleccionen les experiències més innovadores, amb criteris de qualitat que poden ser consultades per tots els interessats en millorar els serveis als ciutadans. Les fases principals per al desenvolupament del projecte són: l'elaboració inicial d'uns criteris d'avaluació de bones pràctiques, la detecció de bones pràctiques al territori, la seva avaluació i, finalment, la seva difusió.

Un dels elements clau per garantir que una iniciativa es pugui considerar com a bona pràctica és disposar d'uns criteris de selecció objectius i quantificables que permetin avaluar-les, ponderar-les i classificar-les. Per aquest motiu, el Banc disposa d'un document amb criteris generals que ajuden a definir una bona pràctica i d'altres amb criteris específics per els diferents àmbits temàtics inclosos al banc.

Consum en igualtat de condicions

Aquest any 2024 s'ha concedit la classificació de "Bona Pràctica 2023" en l'àmbit de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables al "programa de lluita contra les desigualtats en les relacions de consum" de l'Ajuntament de Mataró, fruit del treball conjunt que s'ha fet des de la Direcció de Polítiques d'Igualtat i Oportunitats, per part del Servei de Benestar Social i el Servei de Consum (OMIC), tots dos serveis de la regidoria de Ciutat Inclusiva i Saludable.

El problema de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables s'ha accentuat durant la recessió econòmica dels darrers anys. Els municipis han liderat les respostes als problemes més urgents de la societat, entre les quals destaca el treball en xarxa, el suport a les necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a les persones afectades per la pobresa energètica i als grups en risc d'exclusió social.

En aquest context, l'OMIC i el Servei de Benestar Social, conjuntament amb totes les entitats que formen part de la Taula d'accessibilitat de Mataró, varen impulsar la defensa dels drets de les persones amb diversitat funcional o intel·lectual, en el marc del  Pla de mandat 2019-2023.

Actualment des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) s’està treballant per l’establiment de protocols adreçats a d’altres col·lectius especialment protegits, com el de les persones grans, els infants i els adolescents, les persones malaltes o les persones que pugui patir qualsevol mena de discriminació.

Publicat a