Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Junta Arbitral de Consum inicia una campanya perquè més comerços i negocis s’hi adhereixin

Escoltar

La Junta Arbitral de Consum inicia una campanya perquè més comerços i negocis s’hi adhereixin

La Junta Arbitral de Consum ofereix un assessorament legal i gratuït en els casos de conflicte comercial. Des de Mataró s’ha fet una campanya per fomentar l’adhesió dels comerços i negocis amb un debat que es pot veure a Televisió de Mataró, una nova imatge i la recerca activa de més adhesions.

La Junta Arbitral de Consum de Mataró  és un òrgan administratiu, adscrit a l’Ajuntament de Mataró, que es va constituir mitjançant la subscripció d’un conveni amb el Ministeri de Consum del govern espanyol, l'any 2021. La Junta la componen la seva presidència i secretaria i el personal que hi dona suport, que són nomenaments  que  recauen en personal al servei de l’Ajuntament de Mataró.

La Junta Arbitral de Consum de Mataró va obtenir l’acreditació de la Direcció General de Consum,  amb el número DGC00049, com entitat de resolució de conflictes, davant de la Comissió europea, el dia 1 de juny de l’any 2023.

Però a Mataró tenim Junta Arbitral de consum des de l’any 1999, quan es va formalitzar el primer conveni amb el Ministeri de Sanitat i Consum.

L’objectiu de la Junta Arbitral de Consum és facilitar una solució consensuada entre el consumidor o l'usuari que presenta una sol·licitud d'arbitratge, quan té una reclamació de consum i l'empresari reclamat sempre que es consideri objectivament possible, per evitar l'inici del procediment arbitral.

Però si això no és possible, l’arbitratge de consum, permet, si les parts ho acorden de forma voluntària, entrar en el fons de l’assumpte i dictar un laude, que pot resoldre extrajudicialment aquest conflicte, de forma vinculant i executiva, per ambdues parts, com si es tractés d’un procediment judicial, però ho fa en un màxim de 90 dies i de forma gratuïta per les parts.

En tractar-se d’un sistema voluntari de resolució de conflictes, la Junta Arbitral de Consum de Mataró té com a objectiu fomentar l'arbitratge de consum entre consumidors i empresaris i les associacions o organitzacions de tots dos, procurant l'adhesió de les empreses al sistema arbitral de consum.

La ciutadania, quan va a comprar, pot saber si un establiment comercial està adherit a la Junta Arbitral de Consum de Mataró, perquè aquest comerç o empresa exhibirà un distintiu oficial , ja sigui al seu portal d'internet, en les condicions generals dels contractes de compravenda o de prestació de serveis o en qualsevol suport que permeti al consumidor el seu coneixement, en particular a través de fullets informatius propis, cartells amb la informació en lloc accessible. al consumidor o qualsevol altra comunicació comercial.

Totes les empreses i comerços de la ciutat poden adherir-se a la Junta Arbitral de consum de Mataró, adreçant-se presencialment a la seu de la Junta Arbitral, a l’Avinguda Puig i Cadafalch, 101, de les 9 h a les 14 hores de dilluns a divendres o fer el tràmit d’adhesió a la seu virtual de l’Ajuntament de Mataró i consultant a l’espai de consum, del web municipal: https://www.mataro.cat/ca/temes/consum

Un cop adherida, se li facilitarà l’adhesiu oficial, per posar-lo a les portes del seu establiment i el logotip i les instruccions, per poder-ho incorporar al seu web o altre material gràfic.

Però si una empresa no es vol sotmetre a l’arbitratge de consum, per totes les reclamacions que se li presentin, també pot participar en el procediment arbitral, quan ho consideri oportú, donat que la Junta Arbitral de Consum de Mataró, sempre convida a les empreses no adherides, a participar en un procediment arbitral o a trobar una solució consensuada, que eviti, haver de recórrer a la via judicial.

A més la ciutadania també pot saber quins establiments estan adherits a l’arbitratge, perquè hi ha un cens d’establiments al web de l’Ajuntament, que és públic.

Molt probablement, abans que finalitzi l'any 2024 o a principis d’aquest any 2025, s'aprovarà una nova llei d'eficiència del servei públic de justícia a tota Espanya, que té però objectiu principal descongestionar els jutjats, que ja sabem que estan saturats per molts litigis. 

La idea del legislador és desjudicialitzar els conflictes, i per això la nova llei crea el que es coneix com a MASC (Mètodes adequats de solució de controvèrsies), que són sistemes extrajudicials, voluntaris per les parts, però que poden ser vinculants com les mateixes sentències.

La qüestió més rellevant és que molt aviat, no es podrà anar a presentar una demanda al jutjat, sense que abans s'hagi intentat arribar a un acord, utilitzat un d'aquests sistemes extrajudicials i Mataró, té una junta arbitral de consum,  i la ciutadania el podrà utilitzar, abans d'anar al jutjat de Mataró. Si l’empresa accepta l’arbitratge, el cas ja no va als tribunals ni hi podrà anar en un futur, perquè el cas quedarà resolt de manera definitiva i si l’empresa no accepta l’arbitratge, la persona consumidora podrà acreditar, al presentar la seva demanda, que ha intentat trobar una solució, utilitzant un Mitjà Alternatiu de Solucions de Conflicte (MASC).

Publicat a