Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró organitza un debat televisiu sobre els drets de les persones consumidores davant les estafes en banca electrònica

Escoltar

Mataró organitza un debat televisiu sobre els drets de les persones consumidores davant les estafes en banca electrònica

L’objectiu és conscienciar i informar la ciutadania per prevenir aquest tipus d’estafa, una de les consultes habituals que reben a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). El debat es farà el 19 de juny, a les 17h, a l’Espai Mataró Connecta i comptarà amb interpretació en llegua de signes. És obert a tota la ciutadania i s’emetrà gràcies a la col·laboració de Televisió de Mataró i una subvenció de la Diputació de Barcelona.

L’esdeveniment comptarà amb la participació de Luz García Álvarez, assessora jurídica de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de l’Ajuntament de Mataró; Maria Isabel Pons, coordinadora i tècnica en serveis al Consumidor de l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (AICEC-ADICAE); i amb l’advocat Francesc Xavier Sánchez Moragas, assessor en dret del consum i Cap del servei de consum (OMIC) de l’Ajuntament de Mataró. El debat serà moderat pel periodista Joan Salicrú i donarà la benvinguda la regidora de Ciutat Inclusiva i Saludable, Laura Seijo. Els assistents podran fer preguntes durant i després del debat.

Durant el debat es parlarà sobre les precaucions que cal adoptar davant les noves modalitats delictives, el tipus de denúncies que es poden fer davant els cossos de seguretat i com es tramiten aquestes denúncies. També s'explicarà com presentar reclamacions davant les entitats bancàries i les respostes habituals d'aquestes entitats. L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de l'Ajuntament de Mataró ha elaborat un protocol d'actuació per ajudar i acompanyar la ciutadania en el procediment de reclamació extrajudicial.

També es donarà informació per conèixer els riscos associats a les noves tecnologies i fer-ne un ús diligent i responsable.

Dades estadístiques

Segons l'Informe sobre la cibercriminalitat a Espanya 2022, l'any 2022 es van denunciar 114.953 estafes en l'ús de targetes de crèdit, targetes de dèbit, i xecs de viatge; 42.783 estafes bancàries; 9.721 usurpacions de l'estat civil; i 12.941 estafes informàtiques. A més, la Memoria de Reclamaciones 2022 del Banc d’Espanya revela que hi ha 6.358 reclamacions per presumptes operacions fraudulentes, que suposen el 51,1% de les no admissions.

Cada cop més persones consumidores són víctimes d'estafes i perden diners dels seus comptes bancaris.

L'Ajuntament de Mataró vol explicar quin és el paper de les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor i les associacions de defensa dels drets de les persones consumidores per ajudar la ciutadania en el moment de presentar la seva reclamació extrajudicial o judicial per conflictes de consum. Acompanyar i guiar la ciutadania en la presentació de reclamacions per estafes és un dels serveis gratuïts que ofereix l’OMIC de Mataró.

Publicat a