Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les platges del Callao i Varador i el port de Mataró, distingits amb la Bandera Blava

Escoltar

Les platges del Callao i Varador i el port de Mataró, distingits amb la Bandera Blava

Catalunya compta aquest 2025 amb 101 platges i 23 ports amb Bandera Blava, que reconeixen internacionalment la qualitat i serveis. Les platges mataronines s’estrenen en aquesta llista i el Port de Mataró ja fa 28 anys en què hi oneja la bandera.

La platja del Callao.
La platja del Callao.

El Jurat Internacional Bandera Blava de la Foundation for Environmental Education(FEE) és qui atorga anualment el distintiu Bandera Blava en col·laboració amb l’Associació d’Educació Ambiental i del Consumidor (ADEAC) que gestiona la campanya a l’Estat espanyol, i que compta amb la col·laboració de les administracions públiques que gestionen les zones de bany i la qualitat microbiològica de les seves aigües. Són els municipis costaners els que sol·liciten cada any, de forma voluntària, les candidatures de les seves platges.

Aquest guardó, reconegut a escala internacional que s’atorga en 47 països dels cinc continents, valora i premia la gestió ambiental, la seguretat de les zones de bany i les seves instal·lacions, la prestació òptima dels serveis i la informació i l’educació ambiental. Així mateix, la qualitat de l’aigua de bany ha d’haver obtingut la classificació Excel·lent que estableix la Directiva 2006/7/CE que regula la gestió de la qualitat de les aigües de bany.

La qualitat màxima excel·lent a les zones de bany de Catalunya és el resultat de les adequades mesures de gestió d’aquestes zones, del bon funcionament dels sistemes de sanejament, quan existeixen nuclis habitats, i de les mesures de control i inspecció del medi.

El programa Bandera Blava de Ports Esportius promou l'ús racional dels recursos a les instal·lacions i activitats nàutiques i consciència a les persones que utilitzen aquestes instal·lacions sobre la necessitat de protecció del medi marí i la navegació sostenible.

La platja del Varador és una de les més emblemàtiques de Mataró per la seva proximitat al nucli urbà. És un espai especialment agradable per a les famílies, que disposen de zones d’esbarjo per als més petits, però també molt atractiu per als més esportistes amb instal·lacions per practicar voleibol, bàsquet i futbol. Té 750 metres d’extensió i compta amb una zona de bany adaptada per a les persones amb mobilitat reduïda i disposa dels millors serveis.

Amb 400 metres d’extensió la platja del Callao té tota mena de serveis: lavabos, dutxes, socorrista, bars i serveis adaptats per a les persones amb mobilitat reduïda. Tot davant d’una zona ideal per passejar i fer esport i amb una oferta gastronòmica molt variada.

A l'estiu del 2024 l’Ajuntament de Mataró va aprofitar el treball fet durant anys per a la certificació Q de Qualitat de platges, que tenia des del 2010 a les platges del Varador i el Callao, per rebre les primeres visites d'inspecció de l'ADEAC (Asociación de Educación Ambiental y del Consumidor), i començar a treballar en la candidatura al distintiu de Bandera Azul per aquestes dues platges. Aquest distintiu, representat per una bandera blava amb un logo blanc d'una platja, te un fort reconeixement turístic internacional i augmenta la confiança de les persones usuàries dels serveis prestats. La candidatura es va presentar al novembre del 2024 i ara s’han aconseguit el reconeixement del jurat internacional, que ha ratificat la proposta que va fer el jurat nacional al mes de febrer. 

Aquest reconeixement forma part de l'estratègia mar en valor de Mataró per potenciar i projectar la qualitat de les nostres platges, i en general del front marítim de la ciutat.