Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

S’aprova una Proposta de resolució perquè a Mataró s’imparteixin estudis ferroviaris de formació professional

Escoltar

S’aprova una Proposta de resolució perquè a Mataró s’imparteixin estudis ferroviaris de formació professional

Una Proposta de resolució, presentada pel grup municipal de Junts per Mataró, per fer de Mataró ciutat ferroviària es va aprovar en el Ple d’abril que es va celebrar ahir. La proposta es va aprovar amb els vots a favor dels grups municipals de Junts per Mataró, PSC-CP, ERC, PP Mataró, En Comú Podem i la CUP; i els vots en contra de Vox.

El text íntegre aprovat és el següent: 

“El febrer del 2024, en el Ple municipal, el grup de Junts per Mataró feia el següent prec: 

Exposàvem que en la web de l’Ajuntament de Mataró en referència la 175 aniversari del tren a la nostra ciutat, podem llegir-hi: 

¨... El 28 d'octubre del 1848 va ser un dia històric: es va inaugurar el primer tren de la Península Ibèrica que va connectar Barcelona i Mataró. L'arribada del primer tren, de la mà del mataroní Miquel Biada i Bunyol, va ser un esdeveniment que va marcar un abans i un després a la història del nostre país, i va marcar un punt d'inflexió per a la industrialització de la ciutat de Mataró, de Catalunya i de tot l’Estat espanyol. ¨ 

¨... Aquesta efemèride tan important simbolitza la història, la cultura i la identitat de la nostra ciutat, i és per això que volem celebrar-la amb tots vosaltres.”  

I, en especial: 

“... A través d'aquest projecte, volem mostrar al món la riquesa i la diversitat de la nostra ciutat, i la seva capacitat per ser un agent actiu en la construcció d'un futur millor per a tothom.” 

I, finalment es proposaven unes accions per portar a terme el concepte de “Mataró ciutat ferroviària”. Entre la que cal destacar: 

Aprofitar l’aposta en el disseny i construcció de noves infraestructures i serveis ferroviaris per potenciar estudis a nivell de formació professional en l’àmbit del ferrocarril a la nostra ciutat. Malgrat, en altres ciutats, com Vilanova i la Geltrú es porten a terme estudis de grau i màster. Ens cal aprofitar la demanda, en mà d’obra especialitzada, per part de les empreses del sector i la mateixa Administració. 

Avui, la situació caòtica de Rodalies segueix marcant l'agenda política al nostre país. Les incidències diàries que hi ha a la xarxa ferroviària que gestionen Renfe i Adif és un greuge immens a nivell econòmic, polític i humà a Catalunya.  

En el marc de l’acord de traspàs de Rodalies a la Generalitat, s’han de portar a terme una sèrie de revisions, remodelacions i canvis per poder dotar al país d’un servei ferroviari eficient i de qualitat.  

Tot això serà un procés lent, que ha de teixir complicitats entre administracions i anar més enllà de partidismes polítics en benefici del país. Només amb una xarxa ferroviària sòlida i eficient, Catalunya pot encarar el repte de ser un país capdavanter en l’horitzó 2050. 

Entre les accions més destacades, s’ha decidit contractar més personal per millorar la revisió de les vies i l'atenció als usuaris de tren, reforçar els centres d’informació i la gestió de Renfe, així com millorar la gestió de les obres en curs.  

El Pla de Rodalies Catalunya, amb una inversió de 6.300 milions d’euros per millorar i ampliar les infraestructures ferroviàries, exigeix posar en marxa els estudis de formació professional de tècnics en l’àmbit ferroviari. Les millores a la xarxa i serveis ferroviaris, en capacitat i freqüència, necessiten treballadors formats en el sector. 

El Departament d’Educació i Formació Professional, tal com fa ressò els mitjans propis de la Generalitat, té intenció de fer una distribució territorial d’aquests estudis. Actualment, a nivell públic, només s'imparteixen estudis de GM ferroviaris a l’Institut F. Xavier Lluch i Rafeques de Vilanova i la Geltrú, centre que està previst que esdevingui el Centre de Formació Professional Integrat sectorial de referència a Catalunya i desenvolupar una xarxa de centres d’FP que complementin aquests estudis a nivell territorial. Així està previst que s’habilitin a Móra d’Ebre, Móra la Nova, Viladecans, Martorell, Mataró, Barcelona, Lleida i l’Hospitalet, entre d’altres ... 

L’anàlisi sobre la mà d’obra prevista, dona la xifra d’un miler de tècnics que el Govern preveu que es formin entre 2025 i el 2028. Es tracta de disposar de professionals qualificats en diferents àmbits del sector ferroviari: infraestructura de via, catenària, electrificació, senyalització, seguretat ferroviària, enclavaments, comunicació, manteniment de material rodant... Però també, maquinistes, auxiliars de viatge, atenció al client... Sense oblidar de poder obtenir les certificacions ferroviàries professionals i específiques pel correcte funcionament, manteniment i construcció de xarxa. 

Renfe compta amb una escola a l’Hospitalet del Llobregat que no pot donar l’abast amb l’oferta laboral existent. I no només Renfe. FGC necessita entre el 2025 i 2026 uns 70 maquinistes per circular per Rodalies Lleida i per al servei de llançadora de Barcelona al Prat. 

Mataró disposa d’una dotació de terrenys i espais de tallers i hangars, que podrien ser un bon lloc per ubicar els recintes dels tallers, ateses les particularitats logístiques d’aquests estudis i la part que s’ha d’impartir en formació dual. 

Ara, és el moment de potenciar estudis a nivell de formació professional en l’àmbit del ferrocarril a la nostra ciutat com ja vam demanar en un Prec fa un any. 

Per tot això, des de el grup municipal de Junts per Mataró, proposem:

1.
Aprofitar l’aposta en el disseny i construcció de noves infraestructures i serveis ferroviaris, així com els ja existents tallers de manteniment a la ciutat, per potenciar estudis a nivell de formació professional en l’àmbit del ferrocarril a la nostra ciutat. Ens cal aprofitar la demanda, de mà d’obra qualificada i especialitzada, per part de les empreses del sector i de la pròpia Administració

2. En referència a l’acord aprovat per aquest Ple per planificar una reestructuració de l’Illa Educativa de Cerdanyola, que l’Institut Miquel Biada, aprofitant la seva especialització en l’àmbit industrial, esdevingui un centre de formació professional integrada a curt termini. Per això, cal iniciar converses amb el Departament d’Educació i FP, per tal que esdevingui un centre de formació professional integrada especialitzat en el sector ferroviari.

3. Estudiar i planificar els diferents estudis que s’hi porten a terme per donar compliment a les exigències per esdevenir un centre integrat de formació professional. Al mateix temps que s’organitza i distribueix els espais per disposar.

4. Que l’Ajuntament de Mataró exerceixi el lideratge necessari, juntament amb la participació i consens del Consell de la Formació Professional de Mataró i de forma àgil i eficient, per aconseguir que aquest projecte arribi a termini en forma i temps exigit per les circumstàncies actuals, fer la sol·licitud formal d’aquests estudis ferroviaris al Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.

I per deixar-ne constància, expedeixo el present, amb l'advertiment que determina l'art. 206 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, i a reserva dels termes que resultin de l'aprovació de l'acta corresponent.”