Tret de sortida per redactar el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM)
L’antic Pla General de la ciutat es va aprovar el 1996. Ara, quasi 30 anys més tard, s’inicia el procés de revisió que donarà peu a l’elaboració, en diferents fases, del document urbanístic que el substitueixi. L’objectiu és definir el model de ciutat futura desitjable i sostenible i dotar-la dels instruments de planejament necessaris per assolir un procés de transformació més equilibrat i coherent en termes d'habitatge, serveis i activitat econòmica, infraestructures, mobilitat, equipaments i zones verdes, entre altres.
La Comissió de seguiment del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) s’ha reunit avui per primera vegada després de la seva constitució per decret el passat desembre. L’òrgan és un espai de participació dels treballs del POUM, de composició mixta, formada per un regidor/a de cada grup municipal amb representació al Consistori i una persona de perfil tècnic/expert també designada per cadascun dels grups, i presidit per l’alcalde.
Així, la Comissió la constitueixen:
. President: David Bote Paz (alcalde)
. Vicepresidenta: Elizabeth Ruiz Moreno (PSC)
. Vocals:
- Sergi Morales Díaz (ECPM)
- Magda Cot Bosch (ERC)
- Judith Cortés Cortés (VOX)
- Alfons Canela Serrano (Junts per Mataró)
- Antònia Palomer Arges (PP)
- Carlos García Cádiz (CUP)
. Experts:
- Jordi Peralta Fernández (PSC)
- Salvador Milà Solsona (ECPM)
- Francesc Teixidó Pont (ERC)
- Yago Ruiz Tintoré (VOX)
- Joan-Fèlix Martínez Torrentó (Junts per Mataró)
- Agàpit Borràs Plana (CUP)
- Falta nomenar el representant del PP.
M. Lluïsa Guanyabens Casarramona actua com a secretària i Josep M. Solé Gras hi participa com a Comissionat per l’Impuls del Pla.
Document urbanístic
El POUM (Pla d'Ordenació Urbanística Municipal) és un document de planificació urbanística que defineix com s'ha d'organitzar i desenvolupar el territori d'un municipi a llarg termini, generalment entre 10 i 20 anys. Té com a objectiu gestionar el desenvolupament i transformació urbanística del sòl de manera sostenible, equilibrada i coherent amb les necessitats del municipi, tant en termes d'habitatge, serveis i activitat econòmica com d'infraestructures, mobilitat, equipaments i zones verdes, entre altres.
L'Ajuntament ha començat amb la constitució d’aquesta comissió a impulsar la revisió del POUM vigent i que data de 1996. L'objectiu principal és adaptar l’evolució de la ciutat a les noves necessitats socials, econòmiques i ambientals (en aquest sentit, haurà de recollir el Pla d’acció de l’Agenda Urbana 2030). Aquest procés de revisió sorgeix com a resposta als canvis demogràfics, la demanda d’habitatge assequible, la necessitat de millorar les infraestructures, serveis i equipaments així com garantir un desenvolupament urbà sostenible que preservi els espais naturals i el patrimoni cultural. A tall d’exemple, s’ha passat de quasi 36.000 habitatges i 102.000 habitants els anys 90 a actualment uns 53.000 habitatges i 130.000 habitants i en el transcurs dels anys s’han promogut més d’un centenar de modificacions puntuals del Pla General.
L’inici de la redacció del POUM és un dels punts que contempla el Pla de Mandat 2023-2027 com a actuació estratègica per a l’impuls de projectes de transformació urbana i adequació dels seus instruments.
Fases i com seguir
A partir d’aquí, s’estableixen diferents fases de treball:
. Fase 1. Treballs previs d’anàlisi i diagnosi: en aquesta fase es recull tota la informació necessària sobre el municipi per poder establir un diagnòstic. En aquesta fase es preveu la participació ciutadana, i es promouran debats per establir el model desitjat de ciutat a partir de l’aportació d’idees i suggeriments.
. Fase 2. Avanç del POUM: conté els objectius generals del POUM, una síntesi de les alternatives considerades, els principals criteris urbanístics, ambientals i socials, la descripció de les característiques bàsiques de la proposta i un informe ambiental previ (DIE). També s’elaboren les primeres propostes per al desenvolupament del municipi. Es proposa que aquesta fase incorpori la participació ciutadana.
. Fase 3. Aprovació inicial: es presenta al Ple municipal per a la seva aprovació inicial una versió molt més precisa del document amb la incorporació de normativa i plànols de detall. Una vegada aprovat, s’obre un període d’exposició pública on es recullen les possibles al·legacions i se sol·liciten els informes als organismes amb competències sectorials, es dona audiència als ajuntaments veïns i es tramet a l’Oficina Territorial d'Acció i Avaluació Ambiental.
. Fase 4. Aprovació definitiva: en aquesta fase es resolen les al·legacions presentades i els informes sectorials rebuts. Acte seguit, es tramita el document de proposta d’aprovació provisional i el document resum del procediment d’avaluació ambiental estratègica a la Comissió Territorial d’Urbanisme (CTU) i a l’Oficina Territorial d’Acció i Avaluació ambiental per tal d’obtenir-ne la declaració ambiental estratègica (DAE). Un cop rebuts aquests informes i feta l’aprovació provisional per part del Ple municipal, l’aprovació definitiva correspon a la Generalitat de Catalunya.
Publicat a
Urbanisme
Participació ciutadana
Habitatge
Mobilitat i transports