Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità celebren l’acord per al desplegament del tren orbital
La proposta s’ha fet pública dilluns 18 de maig i a la presentació oficial han assistit alcaldes i alcaldesses en representació de l’Arc Metropolità.
L’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità de Barcelona valora molt positivament l’aprovació del projecte de tren orbital. El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el president d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Oriol Junqueras, han simbolitzat aquest dilluns l'acord per desplegar el tren orbital, un projecte històric que permetrà connectar ferroviàriament les comarques de l'àmbit metropolità, entre Mataró i Vilanova i la Geltrú, sense passar per Barcelona. En total seran 120 quilòmetres d’extensió, dels quals 68 de nova construcció, amb un total de 40 estacions (d’aquestes 23 noves). La inversió prevista per part de la Generalitat serà de 5.200 milions d'euros i el govern català preveu que les obres estigui finalitzades el 2041. Tot i això, el desplegament seria per fases, que podrien funcionar de forma independent. La primera, entre Granollers i Terrassa, és l'única que avui té el finançament garantit a través del Pla de Rodalies 2026-2030.
Una representació d’alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità s’han desplaçat a Sant Sadurní d’Anoia per escoltar de primera mà els detalls del projecte de tren orbital. L’alcaldessa de Rubí i presidenta de l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità de Barcelona, Ana María Martínez Martínez, ha assegurat que l’aprovació d’aquest projecte suposa “una gran notícia per a l’Arc”. Segons ha afirmat, “aquest projecte pot representar una gran solució per a la mobilitat de molts dels municipis que formem l’Arc. Es un projecte llargament reivindicat per les nostres ciutats. Representarà obrir un escenari de mobilitat nou per a tots nosaltres, i alhora permetrà el moviment dels nostres ciutadans i ciutadanes sense haver de passar per Barcelona, trencant així un sistema radial de mobilitat ferroviària”.
L’origen del projecte de tren orbital data del 2010 quan va ser aprovat durant el mandat de l’expresident José Montilla. El Pla Director Urbanístic d’aquell any ja va reservar els terrenys necessaris per al seu desenvolupament.