Mataró revalida el Reconeixement Administració Oberta per destacar en govern obert i transformació digital
En aquesta edició, l’Ajuntament aconsegueix la segona posició en la categoria de més de 50.000 habitants. S’han guardonat 125 ens locals catalans, repartits en nou categories segons el nombre d’habitants dels municipis i la seva naturalesa.
L’Ajuntament de Mataró va rebre ahir el Reconeixement Administració Oberta 2025 situant-se en segona posició en la categoria de les poblacions de més de 50.000 habitants que han destacat en la transformació digital i el govern obert en la seva relació amb la ciutadania. Els premis es donen en base a l’Índex de Maduresa Digital (IMD) dels ajuntaments i consells comarcals i els atorga anualment el Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC).
Reus ha aconseguit la primera plaça i després de la segona posició de Mataró, els ajuntaments de Terrassa i Lleida han compartit la tercera posició, i Girona, Granollers, Sant Boi de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Castelldefels i El Prat de Llobregat són la resta de ciutats que comparteixen el Top10.
En aquesta XI edició dels Reconeixements Administració Oberta han estat guardonats amb un dels Reconeixements Administració Oberta 125 ens locals catalans repartits en nou categories d’acord amb el nombre d’habitants dels municipis i la seva naturalesa. S’atorguen en base a més de 30 indicadors objectius, que permeten avaluar la disponibilitat dels serveis digitals que permeten als ciutadans exercir els seus drets digitals, l’ús d’aquests serveis i la implantació del govern obert.
L’IMD és una iniciativa única i innovadora, tant a nivell estatal com internacional, que permet avaluar amb rigor el grau de maduresa de la transformació digital d’un ens públic. Els índexs que mesuren el desenvolupament del govern digital a nivell autonòmic o estatal no són apropiats per avaluar les dades a nivell local i, a més, es basen en enquestes o dades estadístiques, mentre que l’IMD utilitza dades obertes públiques i objectivables.
El seu objectiu és valorar i reconèixer la implantació i l’ús dels serveis d’administració electrònica i, per tant, la transformació digital que està fent l’ens, tant pel que fa a la seva relació amb la ciutadania com en la gestió interna. Des de la creació d’aquests guardons, l’Ajuntament de Mataró ha estat reconegut per situar-se sempre en el rànquing d’ajuntaments destacats. Mataró va aconseguir l’any passat compartir el Top 10 amb els ajuntaments de Girona, L’Hospitalet de Llobregat, Terrassa, Sant Cugat del Vallès, Viladecans, El Prat de Llobregat i Castelldefels; Reus i Lleida van quedar en primera posició, Sant Boi de Llobregat en segona i el tercer lloc el va obtenir Granollers.
L’Ajuntament de Mataró va obtenir el certificat de conformitat amb l’Esquema Nacional de Seguretat (ENS) en la categoria mitjana al juliol de 2025. Aquesta certificació, que garanteix la protecció dels serveis que es presten directament o indirectament en mitjans electrònics a la ciutadania i a la informació tractada, és un dels elements que es valoren a l’IMD.
L’acte de lliurament dels guardons es va celebrar ahir a la tarda al Teatre Auditori de Granollers i va recollir el premi el primer tinent d’alcalde, Miquel Àngel Vadell.