El nou Pla de Mobilitat de Mataró. Una eina imprescindible pel futur de la nostra ciutat

Logo de Grup municipal CiU

Grup municipal CiU

La informació que apareix en aquest article és responsabilitat del Grup municipal CiU

Article publicat al Capgròs sobre el Pla de Mobilitat de Mataró, una eina per la bona circulació de la ciutat .

Un Pla de Mobilitat és una eina que serveix per dissenyar els fluxos circulatoris d’una ciutat; és a dir, com, amb què i en quina direcció es desplaçaran els seus habitants. No cal dir que és un instrument molt potent per decidir el model de transport (i això influirà decisivament en la qualitat mediambiental de l’espai que compartim) però també les prioritats econòmiques i, sobretot, comercials.

Després de molt de temps, el passat 13 de desembre, el Ple Municipal de Mataró, va aprovar provisionalment el nou Pla de Mobilitat de Mataró. Ara hi ha un període de 45 dies per formular al·legacions abans de la seva aprovació definitiva.

El Pla pretén que al 2024, el 50% dels desplaçaments a la ciutat es facin a peu o en bicicleta, augmentar l’ús del transport públic fins a un 15% i reduir al 35% l’ús del vehicle privat. Aquests objectius són els que han d’aconseguir fer de Mataró una ciutat més saludable i sostenible, i són bons si no serveixen només per fer propaganda. Per això, el pròxim govern haurà de ser capaç de dissenyar aquelles polítiques per fer efectius tots aquests anhels i assumir, d’entrada, que portar-lo a la pràctica –que representar passar de la propaganda a la realitat pura i dura—té un cost que voreja els 47 milions d’euros dins el període 2019-2024. Per alguns serà una autèntica hipoteca i per a altres una veritable oportunitat.

Hem repetit moltes vegades que un pla de mobilitat serveix per conduir, per distribuir els fluxos circulatoris i de vianants en una direcció o altre. No sabem veure en aquest Pla com s’aposta decididament per una zona essencial per explotar la riquesa potencial que des del punt de vista comercial i cultural disposa el centre de Mataró. No sabem veure com a través d’aquest Pla de Mobilitat es potencia el Pla d’Impuls del Centre. I no ho sabem veure perquè, per aconseguir-ho, és imprescindible que la circulació tingui una intencionalitat determinada, que l’aparcament sigui el d’un centre comercial a cel obert. Tampoc sabem veure com aquests condicionants es complementen amb les necessitats dels veïns i veïnes, com respon el Pla, també, a les persones que viuen en la zona centre.

El Pla presentat pel govern està molt elaborat tècnicament. L’empresa Doymo, S.A, ha fet un treball tècnic destacable, gairebé de manual. Però, aquest mateix Pla s’hauria pogut fer per qualsevol capital de Catalunya o d’Espanya? Quina és la peculiaritat de Mataró? No sabem veure el treball dels responsables polítics de l’Ajuntament de disposar d’un model de ciutat clar (mediambiental, de transport, comercial, cultural...) que sigui al que serveix el Pla de Mobilitat.

Calen moltes ganes de treballar i moltes hores de feina. Una cosa és un Pla a nivell teòric i una altra cosa la seva posada en pràctica. Feina i criteri, les dues coses que hem trobat a faltar a l’actual govern.

Grup municipal de CiU

Article publicat al Capgròs (14.02.2019)