Esquerra Mataró presentem una delcaració per la pau i la justícia a Colòmbia

Esquerra Mataró presentem una delcaració per la pau i la justícia a Colòmbia

Amnistia Internacional ha denunciat la resposta militaritzada i la repressió policial de les manifestacions que des del 28 d’abril s’estan produint, en la seva majoria pacífiques, a diferents punts de Colòmbia en resposta al projecte de llei de reforma tributaria presentada pel president Iván Duque, les quals han sigut reprimides, amb freqüència, de forma violenta. L’1 de maig, el president va anunciar la presència militar a “centres urbans on existeix un alt risc per la integritat dels ciutadans”, i va afirmar “vull fer una advertència clara a qui, per la via de la violència, el vandalisme i el terrorisme, pretenen acovardir a la societat i pensa que per aquest mecanisme doblegarà les institucions.”

Mitjançant l'anàlisi i la verificació d'imatges audiovisuals, aquesta ONG ha confirmat que la policia colombiana ha fet ús d'armament letal en diversos incidents, així com ús d'armes menys letals de forma indiscriminada, com gasos lacrimògens i canons d'aigua contra manifestants en diverses parts del país. Es va identificar, per exemple, l'ús del tipus de rifle “Galil Tavor” a Cali durant la repressió de manifestacions el 30 d'abril, o de policies apuntant armes semiautomàtiques directament contra manifestants desarmats el 2 de maig a la ciutat de Popayán. En un altre incident, l'1 de maig a Bogotà, es va verificar un vehicle blindat disparant munició real. Tot aquest tipus d'armament està prohibit per la dispersió de protestes sota els estàndards internacionals
Davant d’aquests fets, Amnistia Internacional considera que les violacions de drets humans i crims comesos per les forces de seguretat colombianes no són fets aïllats o esporàdics, sinó que responen a un patró consistent en el tipus de violacions i en el modus operandi dut a terme a diferents punts del país.

La Cort Inter-americana de Drets Humans ha establert que els Estats part de la Convenció Americana sobre Drets Humans, com Colòmbia, han de "limitar al màxim la utilització de les forces armades per el control de disturbis interns, ja que l'entrenament que reben està dirigit a derrotar l'enemic, i no a la protecció i control de civils, entrenament que és propi dels ens policials ". Així mateix, la Cort ha establert que la participació excepcional de les forces armades en aquestes tasques ha de ser extraordinària; subordinada i complementària; regulada mitjançant mecanismes legals i protocols sobre l'ús de la força, sota els principis d'excepcionalitat, proporcionalitat i absoluta necessitat i d'acord amb la respectiva capacitació en la matèria, així com fiscalitzada per òrgans civils competents, independents i tècnicament capaços.

El 24 de novembre de 2020 va fer 4 anys de la signatura de l'Acord de Pau per a l’acabament del conflicte i la construcció d'una pau estable i duradora a Colòmbia; la implementació integral de l'esmentat Acord és crucial per transitar cap a un país més igualitari i democràtic que superi la situació estructural de violència i la crisi humanitària i de drets humans.

No obstant això, Colòmbia viu un nou escenari generalitzat de violència sociopolítica i un aprofundiment de la crisi de drets humans al país que pren noves dimensions. A més, preocupa la gestió governamental de la situació provocada per la pandèmia de la Covid19, que ha posat encara més en evidència les profundes desigualtats socials existents i el risc d'establir un marc jurídic regressiu i limitador de el respecte als drets humans.

Per tots aquests motius, el grup municipal d'Esquerra Republicana – Moviment d’Esquerres proposa d'adopció dels següents acords a la junta de portaveus de l'Ajuntament de Mataró:

1- L’Ajuntament de Mataró referma el seu compromís envers el dret a protesta i de manifestació i recolza la feina realitzada per les persones defensores de Drets Humans i pels líders socials de Colòmbia.

2- L’Ajuntament de Mataró expressa el seu condol als familiars de les víctimes que s’han produït aquestes darreres setmanes de manifestacions.

3- L’Ajuntament de Mataró insta el govern de Colòmbia a aturar l’ús desproporcionat de la violència contra els manifestants  i contra membres dels Pobles Originaris per part dels cossos policials i militars, en el marc del Paro Nacional.

4- L’Ajuntament de Mataró insta el govern de Colòmbia a investigar de forma ràpida, independent i imparcial totes les denúncies per abusos excessius i innecessaris contra els manifestants.

5- L’Ajuntament de Mataró, insta el govern de Colòmbia a que compleixi i garanteixi la implementació integral del acords de pau i que mantingui un diàleg obert i constructiu amb els diferents mecanismes del Sistema de Nacions Unides i demés organitzacions internacionals no governamentals, facilitant la seva presència i permanència al país.

6- Comunicar l’adopció d’aquests acords al consolat general de Colòmbia a Barcelona, al Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència de la Generalitat de Catalunya, i al Ministeri d’Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació del Govern Espanyol.