Les Santes no es retallen

Les Santes no es retallen

Com ja és ben sabut des de fa unes setmanes, el govern de la ciutat del PSC i En Comú Podem Mataró ha decidit "passar les tisores" també a la festa major de Les Santes.

Aquesta decisió podria derivar d'una nova política cultural a la ciutat, on hi hagués una redistribució i augment de les activitats culturals durant la resta de l'any en detriment de la festa major, però res més lluny d'això: la retallada en activitats culturals és generalitzada, evidenciant la falta de sensibilitat cap a la cultura per part del govern i, per sobre de tot, la inexistent estratègia en política cultural de la ciutat.

L’argumentació d’aquesta retallada en les activitats culturals i en la festa major de Les Santes respon només a qüestions econòmiques, dins un suposat marc pressupostari de contenció en la despesa, que paradoxalment, només afecta clarament a l’àrea de cultura, dins una pujada pressupostària global de l’1’45%.

Si ens centrem en el pressupost d’ingressos i despeses de la festa major es fa palès el poc percentatge d’autosuficiència (els ingressos només arriben a cobrir un 16% del cost de Les Santes) i és absolutament necessària la professionalització en la recerca de patrocinis dins l’àrea de cultura i de promoció de ciutat.

A més, dins un context general d’augment del sostre de dèficit, és imprescindible que el govern actual esmerci tots els esforços possibles en aconseguir altres fonts de recursos econòmics a nivell institucional, ja sigui amb la Generalitat de Catalunya o amb la Diputació de Barcelona.

Algunes afirmacions traspassant la culpa de tots els mals de la ciutat a les institucions superiors (pràctica habitual dins l’actual equip de govern) són intolerables.

En el plenari de Les Santes del passat dimarts 3 de març es van explicar els criteris que han servit per articular la festa major d’enguany. Unes argumentacions, tot sigui dit, exposades amb un hermetisme molt poc favorable al consens entre els assistents.

Des del grup municipal d'Esquerra Republicana-Moviment d'Esquerres exposem els motius pels quals pensem que les decisions preses no són les més adequades per a Les Santes d’aquest 2020.
Són decisions que:

-No tenen cap impacte en el pressupost general. 92.000 euros de retallada dins una pressupost global de més de 147M d’euros, és una quantitat (0’06% del total) que hauria de ser perfectament assumible.

-No van a favor de l’expansió de la festa a altres barris de la ciutat que no siguin el centre. Anul·lar actes com per exemple el Concert Vermut a les Esmandies, després de 40 anys d'èxit, és un error que no afavoreix la cohesió social i territorial de la ciutat.

-No van a favor d’aconseguir una festa major sense aldarulls ni comportaments incívics. Acabar les activitats a les 4 de la matinada dels dies 27, 28, 29 pot comportar problemes diversos que s’havien intentat mitigar precisament amb la programació d’actes.

-No van a favor d'evitar aglomeracions de gent amb totes les possibles problemàtiques que se'n puguin derivar . Concentrar els actes en 5 dies va en detriment de les mesures de contraprogramació i esponjament que s’havien pres per evitar situacions perilloses.

-No van a favor d'incrementar la participació ciutadana ni el voluntariat que habitualment col·labora amb Les Santes. Les decisions no consensuades acaben generant molt recel cap a l'administració amb el risc de perdre el model participatiu característic de la nostra festa major.

La nostra festa major de Les Santes, a part d’una partida pressupostària, és sobretot el moment del calendari que permet que tots els mataronins compartim la cultura que ens és comuna a l’espai públic. Un gran valor en quant a la cohesió social i també en la promoció de la ciutat.

A més, Les Santes són també un model d’èxit on la participació de molta gent, de manera voluntària, l’han fet referent dins el panorama festiu català.

La supressió d’actes (amb un únic argument econòmic) i no buscar el consens en les decisions preses, demostra el desconeixement de la festa i el poc respecte per tota la feina feta al llarg dels anys, on molta gent ha dedicat moltíssimes hores a organitzar i a anar gestant i configurant la festa major tal com la coneixem avui.

Des del grup municipal d’Esquerra Republicana-Moviment d’Esquerres demanem doncs una reconsideració dels criteris i les decisions previstes per a Les Santes d’enguany.