Mataró rebutja el pacte estatal per la cessió dels estalvis municipals al govern espanyol

La junta de portaveus aprova una moció impulsada pel municipalisme català de rebuig al pacte entre la FEMP (Federació Espanyola de Municipis) i el govern de l’estat, per la cessió dels estalvis dels municipis al govern espanyol.

Els ajuntaments porten demanant des de fa molts anys la modificació de la Regla de la Despesa per tal de permetre als ens locals utilitzar els seus estalvis, fruit dels impostos de la ciutadania i de la bona gestió municipal, per revertir a les comunitats locals. De fet, aquest era un dels compromisos expressats de forma repetida tant pel PSOE com per Podemos.

Ara, més que mai, els ajuntaments necessiten poder disposar dels seus estalvis per invertir-los en la recuperació social i econòmica dels ciutadans. I, en comptes de fer el que havien promès i permetre els ajuntaments disposar lliurement dels seus estalvis, el que fa el govern de PSOE i Podemos, és demanar als ajuntaments que transfereixin tots els seus estalvis (en el cas de Mataró 3 milions d'euros) al govern espanyol, que així i només amb aquesta condició, permetrà gastar 35% d'aquests estalvis (en el cas de Mataró als voltants d'un milió d'euros) en allò que el mateix Estat indicarà. La resta, el 65 % restant (en el cas de Mataró aproximadament 2 milions d'euros) seran retornats en un termini màxim de 15 anys). Si els municipis es neguen a cedir tot el seu estalvi al govern central, no se'ls permetrà gastar ni un euro dels seus estalvis.

La Declaració Institucional, presentada per Esquerra Mataró i Junts per Mataró, rebutjant aquest acord va ser aprovada per unanimitat, amb el vot favorable dels partits al govern de Mataró: PSC i EnComúPodem.

Cal veure quina serà doncs la decisió del Govern Municipal, si d’una banda continuarà rebutjant aquest xantatge i treballarà juntament amb tot el municipalisme català per poder disposar de la totalitat dels nostres estalvis o si ans al contrari, transferirà els 3 milions d'euros d'estalvis de la ciutadania de Mataró al Govern de l'Estat seguint les instruccions del PSOE.