Crònica del Ple extraordinari del mes d’octubre (19/10/2021)

Crònica del Ple extraordinari del mes d’octubre (19/10/2021)

El Ple municipal va aprovar provisionalment dimarts 19 d’octubre, en sessió extraordinària, la modificació de les ordenances fiscals per al 2022, que preveuen la congelació dels impostos i de la gran majoria de taxes i preus públics. Va ser el tema principal de la sessió, tot i que l’ordre del dia també contemplava altres punts.

Abans d’endinsar-se en el debat sobre la fiscalitat a Mataró, el Ple va tractar una proposta de modificació del pressupost de 2021 de 3,9 milions per atendre necessitats de major o nova despesa. Aquesta modificació pressupostària, que es va aprovar, es finança amb nous o majors ingressos dels previstos (1,7 milions) i amb baixes de partides existents (2,2 milions). Entre altres actuacions, es destina a finançar la compra a PUMSA del local per ubicar el Care City Lab del projecte europeu de ciutat cuidadora (1,3 milions), que vol ser referent en atenció a la fragilitat, la vulnerabilitat i l’envelliment actiu.

Després d’aquest primer punt, es va iniciar el debat sobre les ordenances fiscals. L’avantprojecte d’ordenances es va aprovar per Decret el passat setembre. Els trets principals són que no hi haurà increment dels impostos municipals i es congelen també la major part de taxes i preus públics. També se seguirà bonificant la taxa de la brossa per l’ús de deixalleries. Entre els pocs canvis previstos en la fiscalitat, la taxa de cementiris  puja un 2,4 % i els preus públics del Sorrall un 2,7 %; hi haurà una nova taxa per crear estacionaments de bicicletes i altres Vehicles de Mobilitat Personal (VMP)comercials, i també es preveu una taxa específica de la grua per la retirada de VMP de la via pública. Les ordenances fiscals es van aprovar provisionalment amb els vots a favor del Govern municipal (PSC i En Comú Podem Mataró) i els vots en contra de l’oposició: ERC-MES-AM, JuntsxMataró i Cs.

El Ple va aprovar també provisionalment les bases reguladores dels ajuts a la ciutadania per a necessitats diverses vinculades al pagament dels tributs per al 2022. Es mantindran els mateixos ajuts i subvencions vigents al 2021, que suposa destinar 500.000 € per als col·lectius i persones més vulnerables.

La convocatòria de la sessió extraordinària del Ple va permetre aprovar així mateix un canvi en els vals de preu reduït als pàrquings de Plaça de les Tereses i Parc Central que faciliten a les famílies les entrades i recollides escolars. Ara tindran dos models de franges horàries per adaptar-se millor a les necessitats de cada centre educatiu. Per últim, el Ple també va aprovar les modificacions de les tarifes del servei de taxi per al 2022, que es traslladaran a la Comissió de Preus de Catalunya i pugen un promig de l’1,54 %. Com a novetat, es proposa que els taxis de Mataró ofereixin tarifes a preu tancat que s’aplicaran en contractar el servei per les aplicacions de dispositius mòbils.