Crònica del Ple ordinari del mes de setembre (14/09/2023)

Crònica del Ple ordinari del mes de setembre (14/09/2023)

L’aprovació d’instruments de planificació urbanística per tirar endavant iniciatives privades com un nou supermercat a la plaça de Josep Cusachs va destacar entre els temes tractats al primer Ple ordinari del present mandat. La sessió va començar més tard de l’habitual per la celebració, després de l’Audiència Prèvia i abans del Ple, de les juntes generals d’Aigües de Mataró i de PUMSA.

Imatge virtual del futur supermercat a la plaça de Josep Cusachs

A la sessió de l’Audiència Prèvia hi va haver quatre intervencions de la ciutadania. En primer lloc, Toni Vidal va fer un prec sobre la participació en les decisions organitzatives de la Festa major de Les Santes. La següent intervenció va correspondre a Juan Gamiz de la Rosa, que va exposar una queixa respecte a la legalitat de cobrament de la taxa d’aparcament en zona blava amb horari restringit. Després van tenir lloc dues intervencions més que no havien estat demanades prèviament: Juan Sánchez va parlar dels estudis sobre emissions de dioxines de la planta incineradora de residus de Mataró, i un veí del Torrent va prendre també la paraula per queixar-se del volum d’autobusos que circulen cada dia per aquest carrer.

Finalitzada l’Audiència Prèvia, es van celebrar les juntes generals de les empreses Aigües de Mataró i Promocions Urbanístiques, S.A. (PUMSA) per renovar els seus consells d’administració. En el cas d’Aigües de Mataró es va aprovar el nomenament d’Eloi Serrano com a nou president en substitució de Manuel Mas. Per la seva part, la Junta General de PUMSA va aprovar el nomenament de Núria Moreno i Sarai Martínez com a presidenta i vicepresidenta respectivament. L’anterior presidenta va ser l’exregidora Anna Villarreal. La reunió d’aquesta Junta va començar amb un minut de silenci per la recent mort del gerent de PUMSA, Óscar García.

Un cop acabades les juntes, quan ja passaven alguns minuts de les 20 h, va començar el Ple ordinari de setembre, i ho va fer de nou amb un minut de silenci com a expressió de rebuig per les víctimes de la violència masclista a Catalunya. En aquest cas, pels assassinats a finals de juliol, presumptament a mans de les seves parelles, de dues dones de 27 i 29 anys a Girona i a Barcelona.

El primer dictamen aprovat va ser el nomenament de representants municipals a diferents entitats públiques o privades. El Ple va aprovar després els festius locals per a 2024, que seran el dilluns 20 de maig (Fira de Mataró) i el dissabte 27 de juliol (Festa Major de Les Santes).

Seguint amb la renovació de càrrecs corresponent al nou mandat, el Ple va ratificar el decret de nomenament del regidor Miquel Àngel Vadell com a president de l’EPE Mataró Audiovisual, en substitució de Juan Carlos Jerez.

El bloc econòmic es va obrir donant compte del termini mig de pagament a proveïdors de l’Ajuntament i ens dependents, que va ser de 14,91 dies al primer trimestre de l’any i de 19,68 dies al segon trimestre, complint els mandats legals. El Ple va aprovar també el reconeixement extrajudicial de crèdit d’obligacions de juny i juliol per factures fora de contracte: 34 factures per import de 108.326,63 € i 53 factures per import de 228.380,30 €. Es va informar que hi havia crèdit pressupostari per fer front a les despeses.

En l’àmbit urbanístic, en primer lloc es va aprovar provisionalment el Pla especial de Can Soler, promogut per un promotor privat. El propietari preveu recuperar cultiu de vinya a la part de darrera de la masia de Can Soler, que rehabilitaria, i mantenir cultius d’hort i fruiters, a part de terrenys forestals. En segon lloc, es va aprovar provisionalment el Pla de millora urbana d’ordenació de volums al número 1 de la plaça de Josep Cusachs, promogut per la cadena Aldi. Es preveu construir un supermercat de 800 a 1.300 m2 de superfície de venda a la parcel·la, on ara hi ha un edifici industrial en desús.

En un altre ordre de coses, el Ple va revocar la concessió a Félix Riesco, ex cap de la Policia Nacional a Mataró, de la Medalla al Mèrit Professional de 1a categoria que se li atorgà al 2014. L’Audiència Nacional el va condemnar al 2020 per suborn, revelació de secrets i afavorir el tràfic d’estupefaents. I en l’àmbit educatiu, es va donar compte del decret per donar continuïtat al Pla Educatiu d’Entorn a Mataró en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat.

A l’apartat d’impuls i control del Govern es van aprovar dues de les quatre propostes de resolució que havien presentat els grups de l’oposició: una proposta de Junts per Mataró per potenciar els mecanismes de participació ciutadana, i una altra d’ERC per tal de disposar amb urgència d’un Pla tècnic per a la recuperació de recursos hídrics a la ciutat. Les dues iniciatives restants, presentades respectivament per VOX i PP i relacionades amb la gestió de les ocupacions d’habitatges, no van prosperar.

En conjunt, l’oposició va fer set preguntes i set precs al Govern, sobre temes com l’augment dels delictes contra la llibertat sexual de les dones, la situació de la plaça de la Coca, el cost del pas de “La Vuelta” per la nostra ciutat, l’aplicació de propostes aprovades i no resoltes envers l’espai públic o l’ús del català durant Les Santes, als plens municipals i el compliment del Reglament d’ús de la Llengua Catalana.