Anella ciclista

FONS: Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.
EIX: Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors.
L’Anella ciclista de Mataró vol facilitar i motivar la mobilitat amb aquest vehicle de manera quotidiana a la ciutat, incentivant un transvasament de desplaçaments que actualment es realitzen en vehicle privat cap a d’altres realitzats amb bicicleta. Per extensió, es preveu aconseguir una disminució dels nivells de partícules de CO² presents a l’aire, ja que cada quilòmetre de carril bici construït equival a treure de la circulació 1.589 cotxes.
El projecte s’emmarca en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, aprovat definitivament al març de 2021, així com en el Pacte per a la Mobilitat signat al 2016 per tots els grups municipals que llavors tenien representació a l’Ajuntament. El nou Pla de Mobilitat es marca com a repte per al 2024 que el 50% dels desplaçaments a Mataró es facin a peu o amb bicicleta (un 41% al 2014), restant pes al vehicle privat.
Una xarxa de 15 quilòmetres
Mataró té ara uns 6.500 m. d’espais senyalitzats i aptes per a la circulació amb bicicleta, la majoria carrils bici en vorera o segregats del trànsit motoritzat. El nou projecte preveu sumar-hi 8.600 m. més per configurar un únic traçat circular de més de 15 km que transcorre de manera perimetral pels límits del Centre-Eixample, i coincideix amb les vies considerades com a xarxa primària viària, facilitant els desplaçaments fins als polígons d’activitat econòmica, el TecnoCampus, l’estació de Renfe i altres dels llocs i equipaments que generen més mobilitat a la ciutat.
L’anella es complementa amb ramals de connexió que comuniquen ràpidament aquest perímetre amb el Centre de la ciutat, i es connecta amb els municipis veïns d’Argentona i Cabrera de Mar pel Camí del Mig, i amb Sant Andreu de Llavaneres a través del Camí de les Cinc Sènies.
En total, s’habilitaran 12 nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat, un d’ells l’arranjament i actualització del tram del Camí del Mig:
TRAM |
LONGITUD (m.) |
T1 Ronda Alfons X - Camí de la Geganta |
1.805 |
T2 Pl. Granollers- Plaça de Serra i Xifra |
623 |
T3 Camí del Mig |
703 |
T4 Pont riera d'Argentona |
201 |
T5 Jaume Isern - Argentona |
709 |
T6 Camí del Mig - Miquel Biada |
656 |
T7 Enric Prat de la Riba (Floridablanca i Alfons X El Savi) |
625 |
T8 Porta Laietana – La Rambla |
1.121 |
T9 Via Sèrgia |
1.095 |
T10 Camí Ral (Floridablanca - Rda. Miguel de Cervantes) |
362 |
T11 Ronda de Joan Prim – Ronda de Barceló |
600 |
T12 Plaça d’Alfred Opisso |
100 |
TOTAL |
8.600 |
Es duran a terme treballs de pavimentació i reposició d’elements de vialitat, modificació de semàfors, senyalització horitzontal, vertical i elements d’abalisament i protecció, instal·lació de plataformes d’accés a autobusos i aparcaments per a bicicletes. Sempre que sigui viable es prioritzarà el recorregut per calçades existents de la trama urbana consolidada de la ciutat. Pel que fa a les dimensions dels carrils, aquests s’han previst perquè, sempre que sigui possible, es doni compliment a les mesures recollides al manual per al disseny de vies ciclistes de Catalunya i a d’altres manuals referents internacionals.
PRESSUPOST:
El projecte inclou les obres i els estudis necessaris per executar-les i té un pressupost de 756.198,72 €. (IVA inclòs). Per finançar-lo es compta amb una subvenció dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) procedent d’una convocatòria per a vies ciclistes. Aquest ajut, gestionat a través de la Generalitat, permetrà assumir el 50 % del cost (sense IVA) dels treballs. D’altra banda, la Diputació de Barcelona també ha atorgat a aquest projecte una subvenció de 50.000 €.