Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Programes

Escoltar

Programes

Totes plegadesTotes Plegades és un projecte que es va iniciar l'any 2004 per la Vocalia de Dones de l'Associació de Veïns de Rocafonda, L’Esperança, Ciutat Jardí i  Valldeix. Actualment les funcions de gestió del projecte les realitza el Servei d’Igualtat i Diversitat Ciutadana de l‘Ajuntament.

Totes Plegades és un projecte d’acollida, acompanyament i empoderament a dones migrades del barri de Rocafonda. Consisteix a oferir un espai de socialització treballant l’adquisició de competències lingüístiques en català, el coneixement de les referències i manifestacions culturals de la societat d’acollida, així com la descoberta del barri i la ciutat.  Amb aquest projecte es fomenta l’empoderament de les dones i es persegueix que guanyin autonomia per tal que puguin desenvolupar el seu projecte de vida.

El projecte també inclou la realització d’activitats de suport a la criança dels fills i filles en un espai maternoinfantil, on les dones assistents poden portar llurs infants mentre fan  l’activitat, aquesta activitat es realitza dins de l’escola bressol municipal.

Les activitats complementàries, ja siguin xerrades, sortides, visites o altres activitats de coneixement de l'entorn, són  organitzades per l’associació de veïns.

Fem un cafèÉs un grup de treball adreçat al professorat, TIS, AMPAs i AFAs de centres educatius que estan desenvolupant programes de millora de la participació de totes les famílies als centres, des d’una mirada holística i acollidora, i coordinat  pel  MEM.

En el marc d’aquest projecte es vol remarcar la importància de l’escola com a espai d’acollida i de participació, on les famílies  entren en contacte amb el sistema educatiu i veuen  com aprenen els seus fills des d’un espai proper i tangible. Per tant, hi ha una  implicació en l’entorn educatiu i  també una visibilització de la seva perspectiva i de la seva manera de mirar el món.

La conseqüència d’aquesta participació la veiem en la millora dels resultats educatius dels fills,  millora de la llengua, millora del coneixement del sistema educatiu i del contingut curricular, millora del coneixement de l’entorn i millora de la xarxa de suport.

Aquest projecte s’anomena SESSIONS DE CATALÀ adreçades a les FAMÍLIES.

Actualment tenim 15 escoles a la ciutat de Mataró d’educació infantil i primària que duran a terme cursos de català oral i escrit  al llarg del curs escolar. Aquests cursos estan adreçats especialment a pares i mares d’origen estranger que tenen interès a conèixer la llengua catalana.  Aquest projecte és el fruit de la implicació de molts agents i permet a les mares i pares  que porten els fills a l’escola, s’hi puguin quedar durant una hora per fer aquests tallers de llengua catalana.

Creiem que és molt important que els centres educatius continuïn rebent els suports necessaris per desenvolupar els projectes de cohesió amb les famílies i continuar assolint l'equitat educativa. I un dels elements clau és que les famílies coneguin i usin la llengua catalana, que és la vehicular de l'escola.  

Les diferents entitats promotores de les classes de català busquen persones voluntàries, n’organitzen els espais i  fan formació  quant a la metodologia i els continguts que es desenvolupen.

El projecte el coordina el MEM (Moviment Educatiu del Maresme) amb la col·laboració de l’Ajuntament de Mataró, CNL Maresme i Òmnium

Les llengües com a punt de trobada

A Mataró es parlen més de 100 idiomes diferents, una riquesa cultural que cal posar en valor

El 21 de febrer de 1952, diversos estudiants van morir tirotejats pels militars i la policia a la Universitat de Dhaka, a l’actual Bangladesh, quan realitzaven un acte de protesta en defensa de la seva llengua materna. Formaven part del Moviment per la Llengua Bengalí, l’idioma emprat per la majoria de la població de la zona, malgrat que l’urdú era l’únic reconegut oficialment. 37 anys després, en homenatge a les víctimes i a la seva lluita, la UNESCO va declarar el 21 de febrer Dia Internacional de la Llengua Materna

Mataró es suma a la celebració del Dia Internacional de la Llengua Materna. Més enllà del català i del castellà, és molt habitual que als carrers s’hi escolti l’àrab o l’amazic (hi ha més de 8.000 mataronins, oficialment, procedents del Marroc), així com el xinès mandarí o el cantonès. La varietat de llengües subsaharianes, com el mandinga, el wòlof, el diola o el sarahule, també s’han integrat en el corpus lingüístic mataroní, on, a més, han guanyat pes idiomes europeus com el rus, el romanès o l’italià. La celebració a l’entorn del 21 de febrer és tan sols la part més visible de la feina que el consistori realitza al llarg de l’any per visibilitzar i defensar les llengües maternes dels mataronins.

L’objectiu de celebrar aquest dia es reconèixer la cultura d’origen dels mataronins de procedència diversa, aquesta visibilització  fa que aquests enforteixin el seu sentiment de pertinença a la ciutat, ja que senten que ells també formen part de la cultura mataronina, i que en són una font de riquesa, quelcom que també s’està treballant en l’àmbit educatiu, amb cada cop més centres de primària i secundària de la ciutat que tenen alumnes d’arreu del món.

En la celebració del Dia Internacional de la Llengua Materna s’hi impliquen diferents entitats i serveis de la ciutat com són:  el Moviment Educatiu del Maresme, el Servei de Mataró del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Pla Educatiu d’Entorn, les Biblioteques de Mataró, el Centre per a la Normalització Lingüística del Maresme, els Espais Joves i diferents llibreries de la ciutat  i l’Ajuntament de Mataró des del servei d’Igualtat i Diversitat Ciutadana i el servei d’Educació.

 

Enllaç a diversos vídeos relacionats

 

Programa català de refugiEl Programa Català de Refugi (PCR), promogut des del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, du a terme un programa de mentoria social per a persones refugiades i sol·licitants de protecció internacional.

Aquest projecte és una eina d’intervenció social que propulsa la relació entre persones que, voluntàriament, s’ofereixen per facilitar suporti acompanyament a persones refugiades amb l’objectiu d’aconseguir la seva plena integració i l'autonomia laboral i social.

Tota persona a partir de 25 anys pot ser mentora! El programa de mentoria del PCR crea tàndems de mentoria entre unitats familiars o persones individuals (refugiats/des) amb grups d’acollida (mentors/es) amb el compromís d’ambdues parts mantenir un contacte periòdic (2-4 hores setmanals) durant 8 mesos. Prèviament, les persones seleccionades assistiran a una formació inicial de 12 hores sobre el significat i compromisos de la mentoria, la protecció internacional i d’altres recomanacions d’utilitat.

Les persones interessades a participar en el programa de mentoria del PCR poden enviar un correu a grupsacollida.tsf@gencat.cat indicant les dades personals i de contacte.

L’entitat Punt de Referència promou un projecte d’acollida per a joves extutelats o en situació de vulnerabilitat social d’origen migrant i sense referents familiars al territori. És un acompanyament professional i voluntari que els donarà les eines per formar part d’una societat més inclusiva.

El projecte proposa una estada de 9 mesos a un entorn familiar amb el suport tècnic a la família i al jove en el seu rol, procés i convivència.

Per més informació enviar un correu a voluntariat@puntdereferencia.org indicant les dades personals i de contacte.

Programa HoritzonsL'objectiu del projecte és facilitar referents propers (estudiants de la UPF) a estudiants d'instituts sobre què suposa estudiar a la universitat i com fer-ho a través de diverses competències. Amb la voluntat de continuar apropant la universitat a nois i noies de Batxillerat que viuen en contextos socioeconòmics vulnerables, i amb escassos referents universitaris.

¨El projecte es basa en un sistema de mentoria social que planteja noves expectatives de futur a partir del desenvolupament de competències¨ afirma Carme Hernández, pedagoga, membre del Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK) de la UPF i coordinadora del projecte.

La participació dels estudiants voluntaris universitaris es desenvolupa al llarg del segon i tercer trimestre del curs a la Universitat i té una durada de 9 mesos.A través de la web de la Universitat Pompeu Fabra es podrà fer la inscripció per poder participar en aquest projecte.

Programa ReferentsUna iniciativa organitzada per Associació veïns de Rocafonda amb el suport de Punt de Referència que compta amb la col·laboració econòmica de la diputació de Barcelona i de l’Ajuntament de Mataró. Des de Punt de Referència s’ofereix al jovent extutelat i en situacions de risc d’exclusió social conèixer una persona voluntària que li aporti suport emocional, lúdic i lingüístic; acompanyament en la inserció laboral, en els estudis, en la recerca d’habitatge i en la millora de les seves competències i habilitats. Les relacions de mentoria tenen una durada de deu mesos en què es va consolidant la relació perquè aquesta sigui constructiva i favorable per ambdues parts. Durant aquest període comptaran amb el seguiment professional de la persona tècnica del projecte.

La mentoria social és un recurs molt potent per a que el jovent que acaba d’iniciar el seu projecte vital a un altre país se senti acollit i conegui de manera còmoda i propera la realitat cultural i social d’aquest. Així mateix, és una eina més perquè la població deixi de banda els prejudicis cap aquest col·lectiu.

Si estàs interessat/da contacta directament amb Punt de Referència a info@puntdereferencia.org / voluntariat@puntdereferencia.org  o truca  al 933297428 per participar en les sessions informatives.

El projecte Ambaixadores neix de la necessitat que mostraven algunes dones que tenen influència i pes en les seves respectives comunitats per conèixer els diferents serveis que ofereix l’Ajuntament, per tal  que elles puguin fer de pont entre la seva comunitat i l’administració i per influenciar en les polítiques públiques de la ciutat.

El projecte consisteix a donar a conèixer els diferents serveis de l’Ajuntament de Mataró, on un responsable del servei explica les accions que desenvolupen i les dones poden fer-li preguntes directament. Aquestes trobades suposen un enriquiment per les dues parts, ja que d’aquesta manera els diferents serveis coneixen les inquietuds que tenen les persones d’aquestes comunitats.

Cal destacar que un dels punts importants del projecte és el fet  que es pugui fer una visita presencial al servei i que un professional ens atengui directament, ja que es crea una relació de proximitat molt positiva, i enforteix  que aquesta distància i allunyament entre l’administració pública i la ciutadania no sigui tan gran.

 

Cada any, el Consell Municipal per la Solidaritat i l’Educació per la Ciutadania Global promou un programa d’activitats amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Diversitat Cultural, el 21 de maig. Amb aquesta proposta, es vol oferir a la ciutadania l’escenari ideal per compartir la gran riquesa i diversitat cultural present a Mataró. 

Maig intercultural

AualéL'aualé és un joc d'estratègia d'origen africà, amb molta tradició arreu del món. De manera semblant a altres jocs com els escacs o les dames, dos jugadors s'enfronten amb quaranta-vuit fitxes, anomenades llavors, en un tauler rectangular sobre el qual es mouen les fitxes amb l'objectiu de capturar-ne més que el teu oponent.

Des de fa més de 19 anys i  amb la col·laboració de la Direcció d’Esports per poder realitzar el campionat, ensenyem a jugar al joc africà 'aualé' als infants de 6è de primària de les escoles de Mataró, on a través del joc treballen la interculturalitat.

Guia "Juguem a l'Aualé" Veure document

Enllaç al vídeo tutorial 

Enllaç per descarregar el joc i jugar per internet

Aquest projecte sorgeix de la necessitat detectada des del Servei de Joventut, d'oferir un recurs formatiu al col·lectiu de joves d'entre 18 i 25 anys en situació de vulnerabilitat i que no han tingut accés als recursos formatius i laborals existents al territori.

S'ofereix  una formació continuada en competències bàsiques, instrumentals i laborals que  capaciti als i les participants en termes formatius i per facilitar la seva inserció al mercat laboral. Es treballa des d'una metodologia socioeducativa per reforçar la confiança en si mateixos, fomentar la integració comunitària i fer front a les dificultats contextuals de la realitat  socioeconòmica actual.

 D’altra banda, per aquells joves nouvinguts a la ciutat de Mataró el Servei de Primera Acollida, els ofereix unes hores complementàries de formació,  per tal que complementi els continguts necessaris per poder  l’assolir els coneixement del Mòdul C.

El projecte preveu, per una banda, una intervenció educativa grupal, orientada a millorar la qualitat de vida i facilitar els processos d’emancipació d’aquests joves, així com també una intervenció individual per treballar els seus itineraris personals i adequar els recursos a les necessitats de cada participant.  Aquesta proposta planteja actuar en coordinació amb els recursos que ja existeixen al territori.

S'ha considerat interessant enfocar la part de la formació professionalitzadora en el sector agroecològic, amb l'objectiu de formar els joves al voltant de mètodes i tècniques alternatives i ecològiques d'agricultura, així com per posar en valor, des d'un punt de vista de sostenibilitat i utilitat social, la zona agrícola de les Cinc Sènies de Mataró, en la qual es portarà a terme la part pràctica de la formació.

 

El Guaita és un projecte que es desenvolupa dins de la PES Salesians Sant Jordi de Mataró amb l’objectiu d’acollir i acompanyar  totes aquelles dones immigrades nouvingudes a la nostra ciutat.

És un projecte amb el qual es pretén donar a conèixer a les dones participants tots aquells recursos que els poden ser d'utilitat per a la seva integració i participació en la nostra societat.

Un projecte amb i per a dones pensat per a compartir i per aprendre les unes de les altres.

L’objectiu del projecte és proporcionar els recursos informatius i formatius necessaris per dotar d’autonomia a les dones que arriben al país, per a que tinguin condició d’igualtat d’oportunitats. El programa es basa en formació en competències lingüístiques centrant-nos en el castellà i en una sèrie de xerrades informatives i formatives de temàtiques tan necessàries com salut, estrangeria, educació, societat i recursos.

No hi ha més criteri d'accés que la condició de dona nouvinguda amb necessitat idiomàtica i d'acompanyament i arrelament al territori.

Per a més informació podeu contactar a través d’aquest correu: lidia.garcia@salesians.cat