Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Difusió i mitjans de comunicació

Escoltar

Difusió i mitjans de comunicació

Programes de ràdio i televisió local


En el programa "El Mirador" de Mataró Audiovisual, presentat per Cristina Salad i Pep Andreu, tenim un espai dedicat al consum per informar i fer prevenció en l'ús dels béns i serveis, que puguin afectar la seguretat o els interessos econòmics de les persones consumidores, sobre les noves normatives que s'aprovin que afectin els drets i deures de les persones consumidores i, en general, per fomentar el consum responsable, reflexiu, solidari i sostenible dels béns i serveis, i també en el marc del cooperativisme de consum.

El programa s'emet cada primer dimarts de mes de les 10.50 a les 11 h. Podeu visualitzar-los a Mataró Audiovisual.

Espai de consum del Servei de Salut i Consum de l'Ajuntament de Mataró.
 
Dia 8 de gener de 2019
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Cap del Servei de Salut i Consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : Precaucions a l'hora de comprar i de pagar amb els nostres telèfons mòbils.
 
 Resum:

Els canvis en els darrers anys en l’ús de les noves tecnologies per comprar productes i  adquirir serveis han estat molt importants. Distintius com “Google Pay”, ” Samsung Pay” o “Apple Pay”cada cop son més habituals a les portes dels comerços,  però també ho es el fet de portar incorporades les targetes de crèdit als nostres telèfons mòbils, pagar les factures de la nostra operadora, utilitzar el diner electrònic o  comprar des de els nostres telèfons mòbils jocs, música, pel·lícules, entrades de teatre, bitllets d’avió, de tren....

La tecnologia pot ser una eina molt eficaç a l'hora de comprar i interactuar amb el nostre entorn, però si no coneixem bé el seu funcionament també ens pot portar problemes, tant de seguretat com pel que fa al nostre endeutament.

Aquest any 2019 ha entrat en vigor la nova llei de serveis de pagament que el Govern Espanyol va aprovar el passat mes de novembre i que ve a actualitzar l’anterior llei, que era de l’any 2009.

En aquest programa parlem breument sobre els sistemes que podem utilitzar per pagar els productes i serveis i quines són les precaucions que cal prendre per actuar com a persones consumidores diligents.

 

 

Dia 5 de febrer de 2019
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Cap del Servei de Salut i Consum de l'Ajuntament de Mataró.

Tema: Els diferents noms que tenen  les persones consumidores.

Resum:
Les persones consumidores apareixen cada cop més, en les textos de les diferents lleis i la manera en que ho fan pot tenir un significat jurídic que les fa diferents a altres persones, especialment en drets i deures, com pot passar en el cas d’actuar en la condició de ciutadans i ciutadanes, d’empresaris i empresàries, de  treballadors i treballadores...

En l’espai de consum fem un repàs dels diferents noms pels que es coneix a  les persones consumidores  en les diferents lleis i aprofitarem aquestes denominacions per explicar una mica quin nivell de protecció tenim en cada cas.

    • Persona privada
    • Persona Consumidora
    • Persona Consumidora model “homus economicus”
    • Persona Consumidora responsable
    • Persona consumidora mitjana
    • Persona consumidora especialment protegida
    • Persona consumidora vulnerable, vulnerable severa i en risc d’exclusió social
 

 

Dia 5 de març de 2019
Intervenen: Elizabet Ruiz Moreno,  Regidora de Benestar Social, Habitatge, Sanitat, Salut Pública, Consum i Gent Gran.
Francesc Xavier Sánchez Moragas - Cap del Servei de Salut i Consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema: El dia mundial de les persones consumidores i la nova carta de serveis del servei públic de consum
 
 Resum:

Coincidint amb la commemoració del  dia de les persones consumidores, el dia 15 de març, l’Ajuntament de Mataró aprova la nova CARTA DE SERVEIS DEL SERVEI PÚBLIC DE CONSUM.

En aquest programa fem una breu exposició del que son les  cartes de servei com a eina des de la quals l’Ajuntament comunicarà a la ciutadania de forma clara i efectiva, quins són els serveis que es presten des de cada àmbit, quin són els compromisos que s’assumeixen en la prestació d’aquests serveis, com s’han d’avaluar i de quina forma la ciutadania pot ajudar a millorar-los, bé sigui des de la seva participació en els diferents Consells Municipals, o bé directament, mitjançant enquestes de satisfacció o bústies de suggeriments.

I finalment aprofundim en la nova CARTA DE SERVEIS DEL SEVEI PÚBLIC DE CONSUM, explicant els serveis que ofereix a la ciutadania i que  van des de l’assessorament en temes de consum, ja sigui abans o després de comprar o contractar serveis, a la tramitació de les seves reclamacions en els casos en que s’hagi produït un conflicte, mitjançant un servei propi de mediació de consum i una Junta Arbitral de Consum Municipal.

 

 

Dia 2 d’abril de 2019
Espai de consum del Servei de Salut i Consum de l'Ajuntament de Mataró.
Intervé: Cristina Valcárcel  Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.

Tema : La Gent gran com a persones consumidores

Resum:
En aquest espai parlem del  Codi de Consum de Catalunya que reconeix com a col·lectiu especialment protegit a la gent gran.

Exposem dos temes directament relacionats: les visites que reben a domicili la gent gran i la venda d’articles en una excursió.

Expliquem que cal  diferenciar entre  les revisions del gas butà  i les de gas natural, parlem  de l’obligació de fer-les, del termini,  del preu i dels certificats  acreditatius d’haver passat les inspeccions així com de les revisions de les calderes i les empreses mantenidores.

Pel que fa a la venda d’articles durant una excursió parlem de la necessitat d’expedició d’una factura  i del termini de desistiment de 14 dies per retornar el producte sense cap penalització.

 

  

Dia 30 d’abril de 2019
Intervé: Cristina Valcárcel  Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : Les visites a domicili i les trucades comercials
 
Resum:
Parlem del servei gratuït d’exclusió publicitària (llista Robinson) i de què cal fer en cas de rebre visites a domicili o trucades comercials sense el nostre consentiment, també donem consells de com detectar, evitar o denunciar a les empreses que realitzen males pràctiques.
 
 

Dia 28 de maig de 2019
Intervé: Cristina Valcárcel  Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : El transport aeri
 
Resum:
Des de l'espai de consum donem recomanacions i parlem dels aspectes a tenir en compte en cas de patir alguna incidència per retard, cancel·lació o pèrdua de l'equipatge durant un viatge en avió. Parlem dels drets que assisteixen als passatgers i les seves excepcions (dret d'assistència, dret a la devolució de l'import del bitllet o a un transport alternatiu, dret a la compensació i dret a la informació i/o atenció)
 
 
Dia 25 de juny de 2019
Intervé: Cristina Valcárcel  Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : El transport ferroviari i marítim
 
Resum:
Espai de consum on es parla dels drets que assisteixen als passatgers dels mitjans de transport terrestre i marítim, de com reclamar i a qui dirigir les reclamacions en cas de patir algun retard o cancel·lació d'un viatge fet en autocar, tren o en una línia regular de trànsit de viatgers per mar (dret a la informació, a condicions contractuals no discriminatòries, dret d'assistència, transport alternatiu i reembors en cas de cancel·lació o retards en la sortida, etc...)
 

 

 

A l'espai "Mataró al dia" de Mataró Audiovisual vam presentar, el novembre 2018, una experiència pilot dissenyada pel Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona que es va realitzar a les escoles de Mataró durant el novembre i desembre de 2018.

 

També hem participat en el magazine "Ben trobats", dirigit i presentat per Clara Tena, de La Xarxa Audiovisual Local per tractar i analitzar diferents temes d’actualitat sobre el consum: 

Compres a Internet

 

 El finançament de les vacances

 

Les compres compulsives.