Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Educació en consum

Escoltar

Educació en consum

Realitzem durant tot l’any, activitats formatives, educatives i de divulgació, per tal de garantir la formació contínua i permanent de les persones consumidores i de les empreses.

Aquestes activitats poden ser programades o realitzar-se a demanda de col·lectius que estiguin interessats per tractar un tema en concret, per la seva actualitat, per una problemàtica específica o per canvis normatius que afectin els interessos generals.

En especial es treballa en la formació permanent dels joves en la Xarxa d’Espais Joves i a les escoles i instituts de la ciutat i dels adults, realitzant xerrades i conferències per a tota la ciutadania i molt especialment en els casals municipals de la gent gran, dins dels cicles d’activitats formatives que impulsa la Comissió de Qualitat de Vida del Consell Municipal de la Gent Gran de Mataró.

Les sol·licituds per organitzar una d’aquestes activitats es poden fer en qualsevol moment de l’any a l’OMIC.

 

PERSONES ADULTES

Activitats formatives per a la Gent Gran organitzades amb la col·laboració del Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana

17è Cicle d’activitats formatives:

Dimecres, 10 d’abril / 16.30 h
"Els drets de les persones consumidores"

A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran Oriol Batista (carrer del Pla de Bages, 49). 

Dimecres, 22 de maig / 17 h

"Els drets de les persones usuàries dels serveis de telefonia i internet"

A càrrec de F. Xavier Sánchez Moragas, especialista en dret del consum del Servei de Salut i Consum de l’Ajuntament de Mataró.
Al Casal Municipal de la Gent Gran de L’Havana (Camí Ral, 163).

conferencia_havana 2019.jpg

Els drets de les persones usuàries dels serveis de telefonia i internet
Casal Municipal de la Gent Gran de l'Havana

 

Taller “Consells per fer un consum responsable en les vendes de productes i serveis en viatges organitzats”

Casal Municipal de la Gent Gran de Santes Escorxador: 7 DE MAIG A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran de la Llàntia: 8 DE MAIG A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran del Pla d’En Boet 9 DE MAIG A LES 17H

Casal Municipal de la Gent Gran de Cerdanyola 14 DE MAIG a les 16:30H

Casal Municipal de la Gent Gran de Molins: 16 DE MAIG A LES 16H  

Casal Municipal de la Gent Gran de Rocafonda:  29 DE MAIG A LES 16H

Molins_escursions16maig_2019.jpg

Taller "Consells per fer un consum responsable en les vendes de productes i serveis en viatges organitzats"
Casal Municipal de la Gent Gran de Molins

INFANTS, ADOLESCENTS I JOVES

 “Taller de Publicitat”

Activitats programades en el marc del “Pla Jove x Mataró” en col·laboració amb el Servei d'Igualtat i Diversitat Ciutadana i el  Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona

Dimarts 8 d’octubre de 18:30 a 20 h : Espai Jove Cerdanyola. Passeig de Ramon Berenguer III, 84-86, Mataró

Dimarts 15 d’octubre de 18:30 a 20 h :  Espai Jove La Llàntia. Carrer de Teià, 7, Mataró

Dimarts 22 d’octubre de 18:30 a 20 h: Espai Jove Pla d’en Boet. Ronda de Francesc Macià, 103, Mataró

Dimarts 29 d’octubre de 18:30 a 20 h: Espai Jove Rocafonda – El Palau. Carrer de Pablo Ruiz Picasso, 30, Mataró

ENSENYAMENT REGLAT

Activitats d’educació per a un consum responsable realitzades en col·laboració amb el  Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona

Taller “Tots som consumidors”

Dies 7 i 21 de Febrer  (tres tallers dirigits als alumnes de  la Fundació Maresme )

Taller “Compres on line”

Dies 7 i 12 de febrer (tres tallers dirigits als alumnes de la Fundació Maresme)


Taller de consum responsable de jocs i joguines

Des de l'any 1986 organitzem cada últim trimestre d'any un taller de consum responsable de joguines adreçat a tots els alumnes de 5è de primària de les escoles de la ciutat, on treballem aspectes relacionats amb el consum responsable, la seguretat de les joguines  i el màrqueting, sempre sota els valors dels drets humans, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la no discriminació de persones amb discapacitats i el respecte per l’entorn natural, social i cultural.

 

 

 

Objectius

a) Contribuir a la formació integral dels infants en els hàbits del consum responsable, crític i actiu, cercant la informació, la reflexió, la solidaritat i la sostenibilitat en el consum de béns i serveis.

b) Desenvolupar la capacitat d'exercir una elecció lliure, racional, crítica i saludable dels béns i serveis oferts, i també de fer-ne un ús correcte i responsable.

c) Reforçar el coneixement dels seus drets i deures com a persones consumidores, i de la manera d'exercir els drets amb responsabilitat.

 

Breu descripció

 

Un taller per reflexionar sobre com es pot fer una compra segura, responsable i ètica de joguines.

 

 

Descripció

El taller és pràctic i participatiu. S’utilitzen diferents recursos gràfics i audiovisuals per fomentar el debat sobre les diferents formes de consum de les joguines i es treballen els següents aspectes:La seguretat de les joguines, la publicitat de les joguines, les noves joguines tecnològiques, els videojocs i la sostenibilitat ambiental de les joguines.

 

 

 

 

 

 

Dades de realització

 

Dies

 

De dilluns a divendres

 

Horari

 

Entre les 9h i les 14h

 

Durada

 

Tres hores (es pot adaptar a la disponibilitat de l’escola)

 

Lloc

 

A les mateixes escoles

 

Preu

 

 

 Gratuït

 

 

Grup

 

 

Màxim 30 persones

 

"La gestió de les reclamacions de consum a les empreses"

Aquesta activitat s'adreça a totes les escoles de la ciutat que realitzen cicles formatius de grau mitjà o de grau superior, relacionats amb les activitats comercials i també als alumnes del Batxillerat. 

Objectiu: Preparar els/les alumnes d’estudis relacionats amb les activitats econòmiques del sector comercial i de prestació de serveis, que hauran de resoldre les reclamacions de consum en les seves empreses.

Descripció: La sessió té un caràcter pràctic  i participatiu. S’utilitzen diferents recursos gràfics i audiovisuals per fomentar el debat sobre la seguretat dels productes i dels serveis, l’etiquetatge, la gestió de les reclamacions,  l’activitat inspectora de consum i la normativa bàsica de protecció de les persones consumidores.  

 

Es pot realitzar de dilluns a divendres

Matins de 9h a 13h

Durada 2h (es pot adaptar a la disponibilitat de l’escola)

Es realitza a les mateixes escoles

 

COMERÇOS, EMPRESES, GREMIS I ASSOCIACIONS EMPRESARIALS 

El servei públic de consum de l'Ajuntament de Mataró té com a un dels seus objectius bàsics, la formació contínua de les persones que professionalment es dediquen al comerç i a la prestació de qualsevol mena de servei a la ciutat, que s'adreci a les persones consumidores, i molt especialment, el suport i l'assessorament a les seves associacions empresarials i professionals i els seus gremis, per tal de mantenir-los puntualment informats sobre els requisits de llur activitat relacionats amb els drets i deures de les persones consumidores.

Per complir amb aquests objectius us oferim tot un conjunt de sessions formatives tancades, i d'altres que són a demanda de totes les associacions comercials i professionals de la ciutat, sobre els temes que més preocupin, sigui perquè presentin una àmplia casuística o per la seva novetat legislativa o bé per situacions en què es vol innovar en algun àmbit i es volen avaluar les seves implicacions legals pel que fa a l'àmbit dels drets de les persones consumidores.

Píndoles formatives 

 

Vosaltres trieu el tema

Durada: 1h30 (horari a concretar)

Contingut: Cada sector sol tenir unes problemàtiques concretes en les seves relacions de consum. Quan aquestes problemàtiques afecten moltes empreses per igual, pot ser útil fer una anàlisi de la situació per buscar la millor solució (redactar models de contractes, tiquets, factures, pressupostos, fer circulars informatives, fer protocols, millorar els coneixements sobre qüestions concretes...) Estem a la vostra disposició per assessorar-vos en el vostre cas concret i organitzar la sessió formativa més adequada a les vostres necessitats.

 

Com podem assessorar els col·lectius professionals des del nostre gremi o associació?

Durada: 1h30 (a concretar)

Contingut: Fonts d’informació i recursos per a gremis i empreses. Elaboració de protocols davant de les reclamacions amb les persones consumidores i amb les empreses proveïdores de béns i serveis. Les circulars informatives sobre els drets de les persones consumidores. Els tràmits amb les administracions de consum.

 

Voleu assessorar els vostres associats i agremiats per tal que puguin defensar-se amb èxit en un procediment de resolució extrajudicial de conflictes?

Durada: 1h30 (a concretar)

Contingut: Què és la mediació i l’arbitratge de consum? Què hem de tenir en compte a l’hora de participar en algun d’aquests sistemes? Com cal preparar la sessió? Quina documentació és important aportar? Què passa si no s’arriba a un acord? Quina relació hi ha amb un procediment judicial?

 

Voleu conèixer les precaucions que tots els comerços i empreses han de prendre a l’hora de vendre i prestar serveis?

Durada 1h 30 (horari a concretar)

Contingut: La seguretat dels productes i serveis. Informació obligatòria, etiquetatge, persones i risc. Consells pràctics per actuar davant de les incidències de seguretat.

 

Voleu conèixer com comunicar que el vostre comerç o la vostra empresa fomenta pràctiques de consum responsable?

Durada 1h 30 (horari a concretar)

Contingut: Avantatges socials de posar distintius de qualitat a les portes dels vostres establiments i empreses. Els distintius i les etiquetes de consum responsable i els codis de conducta.

 

Quines són les coses més importants que hem de conèixer com a professionals, sobre els drets de les persones consumidores per gestionar bé el nostre negoci?

Durada: 1h 30

Contingut: Les garanties dels productes, les devolucions, la gestió de les reclamacions, els preus, els contractes i els rètols obligatoris.