Junta Arbitral de Consum
La Junta Arbitral de Consum de l'Ajuntament de Mataró és un òrgan extrajudicial de resolució de conflictes, de caràcter administratiu, acreditat per la Direcció General de Consum, del Ministeri de Consum del Govern espanyol, el dia 1 de juny de 2023, amb el número DGC00049, que està a disposició de les empreses i de les persones consumidores, per resoldre els conflictes que versin sobre matèries de lliure disposició de les parts conforme a dret, de forma gratuïta, ràpida, senzilla, de forma objectiva i amb imparcialitat.
La Junta Arbitral de consum fa les funcions següents:
- Rep i gestiona les reclamacions en matèria de consum per mitjà de l'arbitratge.
- Fomenta l'arbitratge de consum entre empreses o professionals, consumidors o usuaris i les seves respectives associacions, procurant l'adhesió de les empreses o professionals al Sistema Arbitral de Consum mitjançant la realització d'ofertes públiques d'adhesió.
- Resol sobre les ofertes públiques d'adhesió i concedeix o retira el distintiu d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum, i dona publicitat de les empreses o professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum mitjançant ofertes públiques d'adhesió a la ciutat de Mataró.
- Gestiona l'arxiu arbitral, en el qual s'han de conservar i custodiar els expedients arbitrals i el registre de laudes emesos, el contingut dels quals, respectant la privacitat de les parts, és públic.
- Posa a disposició dels consumidors o usuaris i de les empreses o professionals formularis de sol·licitud d'arbitratge, contestació i acceptació, així com d'ofertes públiques d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum.
Presta serveis de caràcter tècnic, administratiu i de secretaria, tant a les parts com als àrbitres dels col·legis arbitrals que han de decidir sobre el fons de les reclamacions de les persones consumidores i les reconvencions de les empreses.
Mitjançant l'arbitratge de consum els òrgans arbitrals resolen de forma extrajudicial, amb caràcter vinculant i executiu, els litigis, nacionals o transfronterers que, derivats d'una relació de consum, són sotmesos a la seva decisió pels consumidors, en considerar que existeix una vulneració dels seus drets legalment o
contractualment reconeguts.
contractualment reconeguts.
Els litigis que es sotmeten a la Junta Arbitral de Consum ja no es poden tornar a presentar a la via judicial, per la qual cosa, s'ha de valorar els avantatges que implica que en un termini màxim de noranta dies naturals, el conflicte pot estar resolt, sense necessitat d'esperar ni haver d'assumir costes i despeses, per part de cap de les dues parts.
I també cal tenir en compte que l'arbitratge és un sistema de resolució de conflictes, que permet mantenir la relació comercial entre les dues parts, perquè un tercer, en aquest cas, l'òrgan arbitral, serà qui decidirà sobre el conflicte, mostrant així un compromís de qualitat i de responsabilitat de l'empresa, davant de les
persones consumidores.
El procediment arbitral de consum s'ha d'ajustar als principis d'audiència, contradicció, igualtat entre les parts i gratuïtat i s'ha de decidir en equitat, llevat que les parts optin expressament per la decisió en dret. Les normes jurídiques aplicables i les estipulacions del contracte serveixen de suport a la decisió en equitat que,
en tot cas, ha de ser motivada.
en tot cas, ha de ser motivada.
Els òrgans arbitrals són els òrgans competents per decidir sobre la solució dels litigis presentats davant les Juntes Arbitrals de Consum. Aquests òrgans poden ser de caràcter unipersonal o de caràcter col·legiat i, en aquest cas, estan integrats per tres àrbitres acreditats, proposats cadascun, respectivament, per l'administració pública, que exercirà la presidència de l'òrgan, per les associacions de persones consumidores i per les organitzacions empresarials.
Si voleu assessorament o presentar sol·licituds de mediació i arbitratge en matèria de consum us heu d'adreçar a la Junta Arbitral de Consum.