Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Presentació de demandes judicials

Escoltar

Presentació de demandes judicials

Informació bàsica sobre la presentació de les demandes per temes de consum

Si sou una persona consumidora que vol presentar una demanda judicial heu de saber que: 

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor porta a terme les funcions que li encarrega la normativa autonòmica i estatal i, d'acord amb aquesta normativa, no pot defensar a les persones consumidores, ni en el procediment sancionador ni en el procediment judicial. 

La funció de defensa està reservada, en exclusiva, als advocats i advocades, per la qual cosa, si el que necessiteu és sol·licitar els serveis de defensa jurídica, us haureu d'adreçar a un/a advocat/da i si fos el cas, els podeu sol·licitar al Servei d'Orientació Jurídica.  

L'adreça del SOJ és: Plaça de Francisco Tomás y Valiente, s/n planta baixa (edifici dels Jutjats) 08302 Mataró. S'ha de demanar hora trucant al telèfon 93 741 54 44, de dilluns a divendres, de 13 a 15 h. Aquest servei està subvencionat pel Departament de Justícia i prestat pel Col·legi d'Advocats de Mataró. 

També podeu optar per adreçar-vos a una associació de persones consumidores, perquè defensi els vostres drets. 

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor, tampoc té cap potestat per obligar a les empreses a què solucionin el conflicte que tenen amb la persona consumidora afectada. L'única autoritat que pot entrar a analitzar el fons del conflicte i adoptar una decisió vinculant per ambdues parts, és l'autoritat judicial o, si l’empresa ho accepta de forma voluntària, la Junta Arbitral de Consum de Mataró. 

 

Per què serveixen tots els tràmits que ha fet l’OMIC o la Junta Arbitral de Consum si es vol presentar una demanda? 

 
Si la mediació de consum o la invitació a l’arbitratge de consum d’una empresa no adherida, no ha permès resoldre el conflicte, caldrà anar a la via judicial i, en el moment de presentar la demanda, podeu adjuntar la vostra sol·licitud de mediació i d’arbitratge i les respectives resolucions d’arxiu per no resposta o per no adhesió a l’arbitratge, per poder acreditar la vostra voluntat de resoldre el conflicte extrajudicialment. 

Aquest intent acreditarà la vostra bona fe i la negativa a participar en un MASC  farà que els tribunals tinguin en compte l'actitud que ha tingut l'empresa, amb aquesta resistència que ha impedit trobar una solució al conflicte i considerarà l'eventual abús del servei públic de Justícia, en el moment de pronunciar-se sobre les costes i també ho tindrà en compte per a la imposició de multes o les sancions previstes a l'ordenament. 

Per poder presentar una demana  heu de saber que: 

Per poder preveure que és el que pot haver de pagar una persona consumidora, si decideix presentar la seva demanda, cal tenir en compte diferents conceptes econòmics amb els quals es pot trobar en un procediment judicial i que són els següents: 

  • Les taxes judicials : No caldrà pagar cap taxa judicial si s’és una persona consumidora física ni una persona consumidora jurídica, per litigis de fins a 2.000 €. 
  • Les costes; Es consideren costes del procés la part de les despeses que es refereixin al pagament dels següents conceptes:   
  • Honoraris de la defensa i de la representació tècnica quan siguin preceptives. Per imports de fins a 2.000 € no és necessari advocat/da ni procurador/a.  
  • Inserció d’anuncis o edictes que de manera obligada s’han de publicar en el curs del procés.  Pot haver-se d’assumir aquest cost. 
  • Dipòsits necessaris per a la presentació de recursos, però  imports de fins a 2.000 €, en ser una reclamació inferior als 3.000 euros no hi ha recurs i no s’haurà de preveure. 
  • Drets de perits i altres abonaments que s’hagin de fer a persones que hagin intervingut en el procés.  
  • Còpies, certificacions, notes, testimonis i documents anàlegs que s’hagin de demanar acord amb la Llei, llevat dels que reclami el tribunal a registres i protocols públics, que seran gratuïts.  
  • Drets aranzelaris que s’hagin d’abonar a conseqüència d’actuacions necessàries per al desenvolupament del procés (procuradors i procuradores). 

Cal tenir en compte les següents situacions possibles: 

  • La persona consumidora perd: Si la persona consumidora ha vist rebutjades totes les seves pretensions, llevat que el tribunal apreciï, i així ho raoni, que el cas presentava seriosos dubtes de fet o de dret, serà condemnada en costes. Per això la persona consumidora ha d’estar segura que el que reclama és un dret ben fonamentat. 
  • La persona consumidora perd parcialment: Si la persona consumidora ha obtingut una estimació o desestimació de les pretensions parcial, cada part ha d'abonar les costes causades a instància seva i les comunes per meitat, llevat que hi hagi mèrits per imposar-les a una d'elles per haver litigat amb temeritat. Per això cal avaluar bé tot el que es demana. 
  • La persona consumidora desisteix de la demanda: Si la persona consumidora desisteix de la demanda i la persona empresària no hi està d'acord, la persona consumidora serà condemnada a totes les costes, però en el cas que la persona empresària consenti, no s'ha de condemnar a costes cap dels litigants. Per aquest motiu, la persona consumidora ha d’estar convençuda de presentar la demanda i ha de continuar fins al final. 
  • La persona consumidora no assisteix a la vista  i el demandat (l'empresa) no al·legués interès legítim en la continuació del procés perquè es dicti sentència sobre el fons, es tindrà en l'acte per desistit a aquell de la demanda, se li imposaran les costes causades i se'l condemnarà a indemnitzar el demandat comparegut, si aquest ho deu i acredités els danys i perjudicis soferts. Compte, cal anar a la vista i continuar amb el procediment o s’hauran de pagar les costes. 

 
Les persones consumidores poden presentar la seva demanda per mitjans electrònics o presencialment, en format paper. 

En el cas de les persones consumidores, que no estiguin representades per procurador, com passa en el cas de litigis de fins a 2.000 euros, aquestes poden escollir  si actuen davant l'Administració de Justícia a través de mitjans electrònics o no.  

Quan els destinataris optin per aquests mitjans electrònics, tots els actes de comunicació s'efectuaran per aquest sistema, amb el resguard acreditatiu de la seva recepció. Per presentar els escrits cal  signatura electrònica reconeguda.  

Bo i optar per la presentació electrònica i, únicament pels escrits i documents que donin lloc al primer emplaçament, citació o requeriment del demandat o executat, s'haurà d'aportar en suport paper, en els 3 dies següents, tres còpies en paper, una pel jutjat, una pel consumidor i una per l’empresa. 

Quan es presenta la demanda en paper cal tenir en compte que el funcionari/a designat/da per a això estamparà en els escrits d'iniciació del procediment i de qualssevol altres la presentació dels quals estigui subjecta a termini peremptori el corresponent segell en el qual es farà constar l'oficina judicial davant la qual es presenta i el dia i hora de la presentació. 

Vull presentar una demanda (enllaç extern a la seu del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya): Vull presentar una demanda. Seu judicial electrònica de Catalunya (gencat.cat) 

Vull presentar un escrit (enllaç extern a la seu del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya): Vull presentar un escrit. Seu judicial electrònica de Catalunya (gencat.cat) 

Generalment podreu presentar la vostra demanda en el jutjat de primera instància, a l’Oficina Judicial, on el personal del jutjat, ens recollirà els escrits i els registrarà. 

A Mataró l’Oficina d'Atenció al Ciutadà dels jutjats de Mataró està a: 

Plaça de Francisco Tomás y Valiente, s/n (edifici dels Jutjats) 08302 Mataró. Telèfon 93 741 73 24 

oac.mataro@xij.gencat.cat  HORARI D'ATENCIÓ de dilluns a divendres, de 9 a 14 h. 

En aquesta oficina trobareu i rebreu informació per poder tramitar el vostre procediment. 

Per altres seus judicials, trobareu més informació a:Directori de seus (enllaç extern a la seu del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya): Directori de seus. Departament de Justícia, Drets i Memòria (gencat.cat) 

Serveis a la ciutadania (enllaç extern a la seu del CGPJ): C.G.P.J. - Serveis - Atencio Ciutadana (poderjudicial.es) 

Oficines d’Atenció Ciutadana (enllaç extern a la seu del CGPJ):C.G.P.J. - Poder Judicial - Tribunals Superiors de Justicia - TSJ Catalunya - Atencio ciutadana - Oficines d Atencio Ciutadana 

Atenció al Ciutadà (enllaç extern a la seu del Ministeri de Justícia): Atenció al Ciutadà (mjusticia.gob.es) 

La persona consumidora pot formular una demanda succinta, per reclamacions d’imports inferiors als 2000 €, on s’han de consignar: 

  • Les dades i circumstàncies d'identificació de l'actor i del demandat 
  • El domicili o els domicilis en què poden ser citats, 
  • S’ha de fixar amb claredat i precisió el que es demani,  
  • S'han de concretar els fets fonamentals en què es basa la petició.  

I amb aquesta finalitat, es podran emplenar uns impresos normalitzats que es trobaran a la seva disposició en l'òrgan judicial corresponent. 

Models normalitzats del judici verbal (enllaç extern a la seu del CGPJ): C.G.P.J. - Serveis - Atencio Ciutadana - Models normalitzats - El judici verbal (poderjudicial.es) 

Però és aconsellable, encara que sigui suficient presentar una demanda succinta, presentar la demanda com correspondria al procediment ordinari. 

Què hem de saber de la justícia gratuïta: 

Per poder garantir l’accés a la justícia s'ha de reconèixer el dret d'assistència jurídica gratuïta a aquelles persones físiques que no tenint patrimoni suficient, comptin amb uns recursos i ingressos econòmics bruts, computats anualment per tots els conceptes i per unitat familiar, que no superin els següents llindars, segons els membres de la unitat familiar (2023): 

 
Llindar per accedir a la justícia gratuïta en còmput anual segons els membres de la unitat familiar (2023):  

 

Un 

 

Dos o tres 

 

Quatre o més 

 

2 IPREM 

 

2,5 IPREM 

 

3 IPREM 

 

14.400 € 
 
18.000 € 
 
21.600 € 
 
  

Així mateix, la unitat familiar no pot tenir més d’una propietat o presentar signes externs de riquesa .  

La unitat familiar del sol·licitant que disposi d’un habitatge, pàrquing i traster es considerarà d’una sola propietat.  

Documentació necessària per sol·licitar el dret a l’assistència jurídica gratuïta:  

  • Una còpia del llibre de família, si la persona sol·licitant està casada i/o té fills a càrrec seu. 
  • Una còpia de la darrera declaració d'IRPF dels membres de la unitat familiar. 
  • Una còpia de la darrera declaració de l'impost de patrimoni dels membres de la unitat familiar. 
  • Certificat dels centres de treball i de les altes i baixes de la Seguretat Social, si no esteu obligat a fer la declaració de l'IRPF. 
  • En cas que la persona sol·licitant no estigui obligada a fer la declaració d'IRPF, una declaració responsable dels ingressos percebuts dels últims 6 mesos. 
  • Un informe actual de vida laboral, de la Tresoreria General de la Seguretat Social. 
  • Una còpia de les sis darreres nòmines dels membres de la unitat familiar, si treballen per compte aliè. 
  • Còpia de les tres darreres declaracions trimestrals de l'IRPF dels membres de la unitat familiar, si treballen per compte propi. 
  • Si sou perceptor de la prestació d'atur, certificat de l'Oficina de Treball de la Generalitat o de l'INEM de la percepció de la prestació d'atur i del període pel qual la teniu atorgada. 
  • Si sou pensionista, certificat de cobrament de pensions. 
  • Certificat d'altres administracions en el cas que tingueu atorgat algun altre tipus d'ajut (ajut social, beques, etc.). 
  • Certificat del cadastre o registre de la propietat de béns immobles de les propietats de la unitat familiar. 
  • Un certificat de béns mobles, si se n'és titular. 
  • Documentació acreditativa de les circumstàncies excepcionals al·legades. 
  • Una còpia del contracte de lloguer o del rebut mensual de l'habitatge habitual de la persona sol·licitant (hipoteca), si s'ha declarat com a càrrega per a l'economia familiar. 
  • Comptes anuals o balanç de situació en el cas de persones jurídiques. 
  • Declaració d'utilitat pública (associacions) o inscripció registral (fundacions). 

A més d'aquesta documentació, el col·legi d'advocats que tramiti la sol·licitud i la comissió d'assistència jurídica gratuïta poden demanar documentació complementària per acreditar més específicament la situació econòmica de la unitat familiar segons les dades que s'indiquin de la persona sol·licitant. 

 

Per sol·licitar l'assistència jurídica gratuïta (enllaç extern a la seu del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya): Assistència jurídica gratuïta. Departament de Justícia, Drets i Memòria (gencat.cat)