Protecció de l'habitatge
El Servei Integral de Protecció de l'Habitatge esdevé una finestreta única que centralitza tots els recursos a disposició de l’Ajuntament per a evitar i contenir el risc de pèrdua de l’habitatge, i es presta a partir de la col·laboració entre l’Oficina d’Habitatge, el Servei d’Habitatge, el Servei de Benestar Social i el Servei de Consum.
Es tracta d’un servei gratuït d’informació, assessorament i intermediació orientat a persones que es troben en risc de perdre el seu habitatge habitual.
- Assessorament i intermediació en matèria hipotecària
- Assessorament i intermediació en matèria de lloguer
- Assessorament i intermediació en matèria de Lloguer Social obligatori
- El SIPH esdevé una finestreta única que centralitza tots els recursos a disposició de l’Ajuntament per a evitar i contenir el risc de pèrdua de l’habitatge.
- Recolzament i suport a les persones afectades.
- Assessorament i orientació de forma personalitzada.
- Intermediació amb les entitats financeres i propietaris d’habitatge.
- A persones hipotecades propietàries d'un únic habitatge, que utilitzen com a residència habitual, que es troben en dificultats per pagar el préstec o crèdit hipotecari o que preveuen que no el podran pagar en el futur.
- A persones arrendatàries que es troben en risc de perdre el seu habitatge ja sigui per dificultats per fer front a la renda de lloguer, dificultats per a renovar el contracte o altres situacions.
- A persones avaladores en risc de perdre el seu habitatge principal per impagament dels préstecs o crèdits avalats.
- A persones consumidores que han rebut notificació d’inici d’un procediment d’execució hipotecària de l’habitatge habitual.
- A persones consumidores que han detectat qualsevol clàusula abusiva en els seus contractes de préstec o crèdit hipotecari.
- A persones en risc d’exclusió residencial que han transmès el seu habitatge per compensar el deute hipotecari o que estan a punt de perdre’l per un procediment judicial.
- A persones en situació de sobreendeutament per deutes derivats d’una relació de consum, provocada per causes sobrevingudes. Especialment si són: deutes d’habitatge, deutes amb múltiples creditors, deutes com a conseqüència de romanents d’altres préstecs hipotecaris.
- A persones que es troben el algun dels supòsits per a acollir-se a un lloguer social obligatori.
- Un cop formulada la sol·licitud per part del ciutadà, el referent del SIPH analitza el cas, requereix informació addicional si s’escau i en valora la urgència.
- Si tot és correcte, s'agenda una entrevista amb un dels assessors jurídics. En aquesta entrevista el ciutadà rep assessorament amb l’objectiu de:
- Ser coneixedor/a dels seus drets i obligacions.
- Prendre conscicència de la seva situació per a poder definir estratègies d’actuació.
- Ser capaç de (co) dissenyar una proposta de resolució/mitigació de la situació que afronta.
- Ajudar i acompanyar en la definició d’aquesta proposta de negocació.
- En casos de lloguer entre particulars, a més...
- Ajudar a definir estratègies per a poder defensar aquesta proposta davant de l’arrendador (en cas de lloguer).
- Resoldre aspectes abusius i ilegals de la relació contractual.
- Identificar situacions d’assetjament immobiliari.
- Si la persona sol·licitant requereix d’intermediació amb una entitat financera o gran tenidor, l’assessor jurídic transmet la proposta de negociació acordada a Ofideute de la Generalitat de Catalunya per a que la confronti i defensi enfront de l’entitat financera o gran tenidor.
Per accedir al servei es prioritzarà el format electrònic i per tant caldrà fer el tràmit a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament.
Podeu accedir-hi directament al següent enllaç:
En els casos que això no pugui ser, el ciutadà també es podrà descarregar l’imprès de sol·licitud i lliurar-lo personalment a l’Oficina Local de l’Habitatge o a les Oficines d'Atenció Ciutadana, sempre amb cita prèvia.
El SIPH es presta a partir de la col·laboració entre l’Oficina d’Habitatge, el Servei d’Habitatge, el Servei de Benestar Social i el Servei de Consum de l'Ajuntament de Mataró, juntament amb la Diputació de Barcelona i el Servei Ofideute de la Generalitat de Catalunya.
- Requisits comuns
- El manteniment de la possessió de l’habitatge per part de les persones, unitats familiars o de convivència que demanin l’atenció del Servei.
- Disposar/ haver disposat d’un títol habilitant amb l’exepció de persones amb dret a un lloguer social obligari o contractes verbals.
- Estar empadronat a Mataró.
- Tractar-se d’un deudor de bona fe que, de forma genèriqui, afronti una situació sobrevinguda no planificada en el moment de constitució del prèstec hipotecari o del lloguer.
- Àmbits de lloguer entre particulars
- Exisitencia per part de l’arrendatari una voluntat de resolució / mitigació de la situació.
- Exisitència de possibilitat de plantejar una proposta de resolució / mitigació viable.
- Àmbit hipotecari i lloguer amb grans tenidors
- Al contracte, la part contraria (creditor o arrendador) ha d’ésser una entitat financera (EF), empreses de grup o associades a l’EF, fons d’inversió, gran tenidor, etc. d’acord amb allò que defineixen les lleis d’emergència habitacional.
- Ha de tractar-se de l’únic habitatge de la persona sol·licitant i ha de constituir la residència habitual.
- El prèstec hipotecari ha de ser destinat a la compra de l’habitatge.
- Ha d’haver intentat realitzar una negociació prèvia amb l’entitat financera.
- Lloguer social obligatori
Persones amb dret al reallotjament obligatori (art. 16.4.d L4/2016), des de oferiment LSO previ a inici procediment judicial o comunicació d’aquest fins al desnonament. - Límits
- El SIPH és un servei de suport a la mediació voluntària de les parts.
- El suport es presta en situacions en que hi ha un risc directe o indirecte de pèrdua de l’habitatge. No és un servei d’orientació jurídica general en temes de lloguer (despeses, reformes, etc.).
- No és un servei adreçat a persones que ocupen un habitatge de forma irregular. Es requereix que existeixi una relació consentida d’arrendament ja sigui formalitzat en un lloguer o no (cessió d’ús, contracte verbal, etc.).
- El servei no suposa cap tipus de benefici o prioritat per l’accés un habitatge en públic o qualsevol a altre recurs públic.
Hipoteca
|
Lloguer amb grans tenidors
|
Lloguer Social Obligatori
|
|
Formulari de sol·licitud complimentada i signada https://seu.mataro.cat/oficina/tramites/acceso.do?id=13818&descarga=26786 |
SI
|
SI
|
SI
|
Autorització per la consulta de dades https://seu.mataro.cat/oficina/tramites/acceso.do?id=13818&descarga=26786 |
SI
|
SI
|
SI
|
DNI / NIE de la persona sol·licitant |
SI
|
SI
|
SI
|
Documentació identificativa de la resta de membres de la unitat de convivència (DNI, NIE, Passaport o altres) |
SI
|
SI
|
SI
|
Escriptura de compra de l’habitatge / Contracte de lloguer |
SI
|
SI
|
NO
|
Escriptura de préstec o crèdit hipotecari |
SI
|
NO
|
NO
|
Document de l'entitat financera amb l'estat del préstec: quotes pendents, capital inicial, capital pendent terminis del préstec, tipus d'interès actual i import de les quotes |
SI
|
NO
|
NO
|
Notificació judicial/ Notificació judicial per part d'oferiment de lloguer social |
SI*
|
SI*
|
SI
|
Altres comunicacions per part de l'entitat financera (carta, burofax, etc) |
SI*
|
NO
|
NO
|
Altres comunicacions per part de la propietat |
SI*
|
SI*
|
NO
|
Últim rebut pagat del préstec o crèdit hipotecari (o última quota de lloguer) |
SI
|
SI
|
NO
|
Justificant d'ingressos de la persona sol·licitant i de totes les persones majors de 16 anys que formin la unitat de convivència |
SI
|
SI
|
SI
|
En cas de persones treballadores per compte d'altre |
|
|
|
Contracte Laboral |
SI
|
SI
|
SI
|
3 últimes nòmines |
SI
|
SI
|
SI
|
En cas de persones treballadores per compte propi |
|
|
|
Altra documentació acreditativa dels ingressos en funció de les circumstàncies |
SI
|
SI
|
SI
|
Extracte bancari on constin com a mínim els últims 6 mesos (Caixes/Bancs) de totes les persones de la unitat de convivència majors de 16 anys |
SI
|
SI
|
SI
|
Sol·licitud signada d'informe municipal (decret 17/2019) https://seu.mataro.cat/oficina/tramites/acceso.do?id=13818&descarga=26786 |
NO
|
NO
|
SI
|
Llibre de família |
NO
|
NO
|
SI
|
Documentació que acrediti la residència a l'habitatge abans de 01/06/2021 |
NO
|
NO
|
SI**
|
Sol·licitud signada per l'emissió de l'informe d'exclusió residencial https://seu.mataro.cat/oficina/tramites/acceso.do?id=13818&descarga=26786 |
SI
|
SI
|
NO
|
Sentència de separació o divorci |
SI*
|
SI*
|
SI*
|
Pensió alimentària i custòdia de fills |
SI
|
SI
|
SI
|
Denúncia judicial per no rebre la pensió d'aliments |
SI
|
SI
|
SI
|
Sol·licitud de baixa de padró de persones que no resideixin a l'habitatge |
SI*
|
SI*
|
SI*
|
*Si s'escau **Només per persones que no figurin empadronades abans del 01/06/2021 |
El Pla per al dret al habitatge vigent, preveu ajuts per pagar el lloguer adreçats a diferents col·lectius susceptibles de ser exclosos socialment per motius econòmics i/o residencials.
Les sol·licituds d'ajuts al lloguer del 2023, es troben en FASE DE REVISIÓ.
Es preveu que les resolucions s'emetin durant l'últim trimestre del 2023 (octubre-desembre).
Una vegada rebut el SMS informatiu, amb la RESOLUCIÓ FAVORABLE, cal aportar els rebuts restants corresponents a l'any 2023, mitjançant les següents vies:
- TELEMÀTICAMENT: al següent enllaç, clicant a PRESENTAR ELS REBUTS PER A RESOLUCIONS FAVORABLES
https://web.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/20246_Subvencions-per-al-pagament-del-lloguer?category=74aba454-a82c-11e3-a972-000c29052e2c&moda=4- PRESENCIALMENT: Cal demanar cita prèvia aquí
El Pla per al dret a l’habitatge vigent preveu prestacions d’especial urgència per atendre situacions en què es produeixen rebuts impagats, adreçades a diferents col·lectius susceptibles de ser exclosos socialment per motius residencials.
Són prestacions econòmiques d'especial urgència, per afrontar situacions d'emergència en l'àmbit de l'habitatge.
La finalitat d'aquestes prestacions és possibilitar:
- La permanència en l'habitatge de la persona sol·licitant i de la seva unitat de convivència.
- L'accés a un nou habitatge, per pèrdua de l’habitatge habitual.
S’atorguen fruit de la mediació social i seguiment de caràcter personal i es concedeixen a fons perdut.
Tota la informació de l'ajut, requisits i documentació AQUÍ.
Aquest tràmit es pot fer telemàticament, o presencialment, amb cita prèvia a l'Oficina Local d'Habitatge, que es pot demanar per un dels següents canals:
- Cita prèvia telemàtica
- Per telèfon al 93 741 31 99 (de dilluns a divendres en horari de 8:30 a 14:00 hores).
Són prestacions que s’atorguen a persones que han generat deutes per rebuts impagats de quotes hipotecàries.
Tota la informació de l'ajut, requisits i documentació AQUÍ.
Aquest tràmit no es pot fer telemàticament, i cal demanar cita prèvia a l'Oficina Local d'Habitatge per un dels següents canals:
- Cita prèvia telemàtica
- Per telèfon al 93 741 31 99 (de dilluns a divendres en horari de 8:30 a 14:00 hores).
- Per correu: habitatge@ajmataro.cat
Descàrrega de la sol·licitud d'aquest ajut en PDF
Són prestacions que s’atorguen a persones que han perdut l’habitatge com a conseqüència d’un procés de desnonament o d’execució hipotecària, o altres processos reconeguts i validats d’intermediació en què s’hagi perdut l’habitatge, com en els casos de dació en pagament, que quedin degudament acreditats.
Tota la informació de l'ajut, requisits i documentació AQUÍ.
Aquest tràmit no es pot fer telemàticament, i cal demanar cita prèvia a l'Oficina Local d'Habitatge per un dels següents canals:
- Cita prèvia telemàtica
- Per telèfon al 93 741 31 99 (de dilluns a divendres en horari de 8:30 a 14:00 hores).
- Per correu: habitatge@ajmataro.cat
Descàrrega de la sol·licitud d'aquest ajut en PDF