Cèdula d'habitabilitat
Què és una cèdula d'habitabilitat?
La cèdula d’habitabilitat és un document administratiu que acredita que un habitatge compleix les condicions mínimes d’habitabilitat que preveu la normativa vigent i és apte per a ser destinat a residència de persones, sense perjudici que s’hi desenvolupin altres activitats autoritzades.
Les dades que consten a la cèdula són:
- L’adreça i ubicació de l’habitatge
- La superfície útil de l’habitatge i de les habitacions
- Les estances i els espais que componen l’habitatge
- El llindar màxim d’ocupació
- La identificació i titulació de la persona tècnica que certificat l’habitabilitat
A la cèdula no figura el nom de la persona propietària. Es tracta d’un document que acredita les condicions objectives d’habitabilitat d’un habitatge, amb independència dels seus titulars o ocupants.
Qui pot sol·licitar la cèdula?
La pot sol·licitar el propietari de l’habitatge, l’administrador o un representant autoritzat.
Per a què serveix?
La cèdula d'habitabilitat és necessària per a transmetre un habitatge en venda, lloguer o cessió d'ús, en primera transmissió o en posteriors (llevat dels supòsits d’exoneració que preveu la normativa vigent). Per donar-se d'alta dels serveis d'aigua, electricitat, gas, telecomunicacions i altres serveis. I/o per a altres tràmits relacionats amb habitatge.
Quina tipologia de cèdules d’habitabilitat podem trobar?
Cèdula d'habitabilitat de primera ocupació
- Primera ocupació si es refereix a habitatges de nova construcció
- Primera ocupació de rehabilitació, quan s’atorga per a aquells habitatges que són el resultat d’una intervenció o procés de rehabilitació o gran rehabilitació
Podeu consultar tota la informació del tràmit, aquí
Cèdula d'habitabilitat de segona ocupació
Habitatges construïts abans de l’11 d’agost de 1984
- Habitatges construïts de l'11 d'agost de 1984 fins al 3 de novembre de 2012
- Habitatges que ja han tingut una cèdula d'habitabilitat prèvia o una qualificació d'habitatge protegit
Podeu consultar tota la informació del tràmit, aquí
Quin cost té?
La gestió del servei és a càrrec de l’Oficina Local d’Habitatge de Mataró, i és gratuïta.
La Taxa de la Generalitat de Catalunya s'ha d'abonar en el termini de 7 dies naturals des de l'emissió de la carta de pagament. Els imports dela taxa són els següents:
Cèdula d’habitabilitat de primera ocupació:
1 habitatge: 42,60 euros per habitatge
2-5 habitatges: 26,25 euros per habitatge
6 o més habitatges : 19,65 euros per habitatge
Cèdula d’habitabilitat de segona ocupació:
Sol·licitud presencial: 19,65 euros per habitatge
S'estableix una bonificació del 30% de l’import de la taxa per a les sol·licituds de cèdula d’habitabilitat presentades i tramitades mitjançant procediments telemàtics. 13,75 euros per habitatge
Queden exempts de taxa els propietaris sotmesos a un procés de dació en pagament.
Com es pot sol·licitar?
Els tràmits de cèdules d'habitabilitat es poden fer de manera presencial, telemàtica o electrònica.
Per fer el tràmit presencial cal demanar cita prèvia a l'Oficina Local d'Habitatge per un dels següents canals:
- Per telèfon al 93 741 31 99 (de dilluns a divendres en horari de 8:30 a 14:00 hores).
- Per correu electrònic a habitatge@ajmataro.cat
El particulars poden tràmitar telemàticament la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona ocupació. La resta de tràmits han de ser presencials o per la nova via electrònica.
Per a fer el tràmit per la nova via electrònica (NO presencial) cal disposar de signatura digital. Es disposa de la bústia de correu habitatge@ajmataro.cat on s'enviarà tota la documentació signada digitalment. En cas de resposta a requeriments, caldrà indicar el número d'expedient CHB al que fa referència. La recollida de les cèdules atorgades, de moment i mentre duri la situació actual, el rebreu per correu electrònic i caldrà que retorneu l’acús de rebut també signat digitalment (adjunt al mateix correu electrònic amb la cèdula).
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació. Més informació aquí.
Quina documentació que cal aportar:
Per a la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de primera ocupació i de primera ocupació de rehabilitació:
- Model de sol·licitud normalitzat PDF
- Fotocòpia de la Comunicació prèvia a l’ocupació de l’habitatge o document equivalent (Llicència municipal de primera ocupació).
- Original del Certificat final d’obres i habitabilitat amb antiguitat inferior a 12 mesos o amb document tècnic de ratificació en cas de ser anterior
- Original de la Relació de les Modificacions del Projecte (CTE Annex II 3.3.a).
- Original dels Controls d’Obra i Resultats (CTE Annex II 3.3.b).
Per a la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona ocupació d'habitatges que ja han obtingut amb anterioritat cèdula d'habitabilitat:
- Certificat d’habitabilitat subscrit per un arquitecte, aparellador, arquitecte tècnic o enginyer d’edificació PDF
Per a la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona ocupació d'habitatges preexistents amb anterioritat a l'11 d'agost de 1984 sense cèdula d'habitabilitat de primera ocupació:
- Certificat d’habitabilitat subscrit per un arquitecte, aparellador, arquitecte tècnic o enginyer d’edificació PDF
- Document acreditatiu de l’antiguitat de l’habitatge PDF
Per a la sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona ocupació d'habitatges preexistents amb posterioritat a l'11 d'agost de 1984 sense cèdula d'habitabilitat de primera ocupació:
- Certificat d’Idoneïtat de les Condicions d’Habitabilitat vigents en la data de finalització de la construcció i les condicions de solidesa i seguretat actuals subscrit per un arquitecte, aparellador, arquitecte tècnic o enginyer d’edificació PDF
- Document acreditatiu de l’antiguitat de l’habitatge PDF
Per a la sol·licitud de còpia d'una cèdula d'habitabilitat vigent:
- Model de sol·licitud normalitzat PDF
- Si el sol·licitant és el propietari: escriptura de compravenda i DNI.
- Si el sol·licitant és el llogater: contracte d’arrendament vigent, 3 darrers rebuts de lloguer pagats i DNI.
- Si el sol·licitant és un representant del propietari: fotocòpia escriptura de compravenda, DNI del representant i fotocòpia del DNI del propietari i autorització del propietari.
Enllaços d'interès i normativa:
PUMSA. Oficina Local d'Habitatge de Mataró. Cèdules d'habitabilitat.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Preguntes frequents de cèdules d'habitabilitat.
DECRET 141/2012, de 30 d'octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat. (DOGC núm.6245 publicat el 02/11/2012) PDF