La mobilitat a l'illa de vianants del Centre
Illa de vianants del Centre
L’illa de vianants del Centre es troba delimitada per la Muralla del Tigre, la Muralla de Sant Llorenç, la baixada de Santa Anna, el Camí Ral, el carrer de l’Hospital, el carrer de Sant Bonaventura, el carrer de la Coma, la Muralla dels Genovesos i la Muralla de la Presó. Inclou també els carrers d’Amàlia i de Sant Josep.
Des de 2020 ha passat a ser una zona prioritària per a vianants on es restringeix la circulació i estada de vehicles en superfície. L’objectiu és reactivar l’àmbit com a eix comercial i cultural i que esdevingui un espai dinàmic i atractiu per a les persones. Les actuacions s’emmarquen en la implantació del Pla d’Impuls al Centre.
A partir de 2024 el control dels vehicles que accedeixen a l’àmbit passa a fer-se amb càmeres de lectura de matrícules. El sistema registra les entrades i sortides dels vehicles per detectar i sancionar les infraccions. Verifiqueu el bon estat de la matrícula del vostre vehicle, posant especial atenció a la correcta visualització dels números i lletres corresponents. Els cargols o reblons de la matrícula de color fosc o d'alumini ubicats entre números o lletres poden interferir en la seva correcta lectura.
L'accés amb vehicle a l'illa de vianants
Poden accedir a l’illa de vianants els vehicles autoritzats, complint sempre les condicions que regula l’autorització que es tingui en cada cas. També poden accedir la resta de vehicles en l’horari d’accés general per fer operacions de càrrega i descàrrega, segons indiqui la senyalització col·locada en els diferents punts d’accés al Centre.
Els punts d’accés amb vehicle a l’illa de vianants són els següents:
- Carrer d’Argentona
- Muralla del Tigre
- Carrer de Sant Francesc d’Assís
- Baixada de les Espenyes.
Accés general de vehicles
Els horaris d’accés general de vehicles (sense necessitat d’autorització) són els següents:
- De dilluns a divendres (feiners): de 7 a 11 h i de 15.15 a 16.45 h.
- Dissabtes (feiners): de 7 a 11 h.
- Diumenges i festius només poden accedir matrícules autoritzades.
El temps màxim d'estada en superfície en l’horari d’accés general és de 60 minuts. En cap cas el temps d’estada podrà superar les 11 h, en horari de matí, i les 16.45 h en horari de tarda.
A la Muralla del Tigre i a la Muralla de Sant Llorenç es permetrà, als vehicles de mercaderies, l’activitat de càrrega i descàrrega a la zona DUM però limitat a un màxim de 30 minuts un cop s'accedeix a l'illa. La Baixada de Santa Anna no permet l’activitat de càrrega i descàrrega.
Accés fora de l'horari general
Fora dels horaris d’accés general podran accedir a l’illa de vianants del Centre els vehicles que estiguin autoritzats, complint sempre les condicions que regula l’autorització que es tingui en cada cas. L’estada màxima en superfície fora de l’horari general és de 30 minuts, tot i que aquest temps es pot veure ampliat per necessitats de l’activitat a realitzar quan aquestes siguin justificades i validades prèviament.
A continuació podeu consultar qui hi pot accedir i de quina manera s’obté l’autorització. En cas de dubtes també podeu consultar l’apartat de preguntes freqüents.
Les persones residents empadronades a l’illa de vianants podran accedir a qualsevol hora per a l’activitat de càrrega i descàrrega domèstica per un màxim de 30 minuts en superfície. L’autorització s’obté automàticament a través d'aquest enllaç.
-L’accés al carrer de Sant Josep queda limitat als residents, propietaris i llogaters d'aparcament d’aquest vial i a altres vehicles autoritzats expressament.
-L'accés al carrer d'Amàlia queda limitat als residents, propietaris i llogaters d'aparcament d'aquest vial i als propietaris i llogaters d'aparcament de la Muralla del Tigre en el tram entre carrer d'Amàlia i carrer d'Argentona. També hi podran accedir altres vehicles autoritzats expressament.
Es permet autoritzar per domicili tots els vehicles que els residents a l’illa de vianants tinguin en propietat més 3 matrícules addicionals. Mitjançant el tràmit d’autorització, les persones residents poden autogestionar-se els canvis d’aquestes 3 matrícules addicionals quan ho necessitin, i així facilitar la incorporació de vehicles d’empresa o renting, l’accés de familiars i amics al domicili del resident, l’entrega d’electrodomèstics grans, la descàrrega de materials de reforma, manteniment de la llar o del jardí i mobles pesats (excepte trasllat de domicili). En tots els casos es disposa d’un temps d’estada màxima en superfície de 30 minuts.
En cas d’urgència que no es pot gestionar a través de les matrícules de què es disposa com a resident o com a propietari o llogater de plaça d’aparcament, cal enviar un comunicat a través de la bústia ciutadana en un termini màxim de 48 h des del moment en què es va accedir a l'illa de vianants adjuntant justificant de la urgència. En el cas que s’escaigui s’aplicarà la taxa corresponent a ocupació de via pública o tall de carrer. Una situació d'urgència és una circumstància inesperada que requereix una acció ràpida i immediata per prevenir danys greus o perills, ja sigui a persones, propietats o al medi ambient. Per exemple, una emergència mèdica, un incendi, un accident de trànsit o una catàstrofe natural.
Els propietaris i llogaters d'aparcaments a l’illa de vianants poden accedir i sortir a qualsevol hora de la seva plaça d'aparcament sense estacionar a la via pública. Aquesta autorització és independent de l’obtinguda, si és el cas, com a persona resident empadronada a la zona d’accés restringit, i per tant cal tramitar-la a banda. D’aquesta manera, els vehicles de persones residents, a més de poder estar 30 minuts en superfície per càrrega i descàrrega domèstica, tindran autorització per estar aparcats a la plaça d’aparcament.
L’autorització s'obté a través d'aquest enllaç.
Es disposa de 3 matrícules per plaça d’aparcament que la persona propietària o, si és el cas el llogater, poden autogestionar (donar d’alta o modificar) des del tràmit d’autorització.
- L’accés al carrer de Sant Josep queda limitat als residents, propietaris i llogaters d'aparcament d’aquest vial i a altres vehicles autoritzats expressament.
- L'accés al carrer d'Amàlia queda limitat als residents, propietaris i llogaters d'aparcament d'aquest vial i als propietaris i llogaters d'aparcament de la Muralla del Tigre en el tram entre carrer d'Amàlia i carrer d'Argentona. També hi podran accedir altres vehicles autoritzats expressament.
En cas d’urgència que no es pot gestionar a través de les matrícules addicionals de què es disposa com a resident o com a propietari o llogater de plaça d’aparcament, cal enviar un comunicat a través de la bústia ciutadana en un termini màxim de 48 h des del moment en què es va accedir a l'illa de vianants adjuntant justificant de la urgència. En el cas que s’escaigui s’aplicarà la taxa corresponent a ocupació de via pública o tall de carrer. Una situació d'urgència és una circumstància inesperada que requereix una acció ràpida i immediata per prevenir danys greus o perills, ja sigui a persones, propietats o al medi ambient. Per exemple, una emergència mèdica, un incendi, un accident de trànsit o una catàstrofe natural.
Les persones amb mobilitat reduïda amb resolució administrativa que reconegui el grau de discapacitat i el barem de mobilitat reduïda emès per la Generalitat de Catalunya poden accedir a la zona en tot moment i per a qualsevol activitat per un màxim de 30 minuts en superfície.
Han de sol·licitar l’accés, amb 5 dies d’antel·lació, a través d’una comunicació prèvia en el següent enllaç.
Les Activitats de Producció i Distribució Intensiva (APDI), que per les seves característiques necessiten accedir amb vehicle fins a l’adreça del seu establiment o activitat fora dels horaris d’accés general, han de sol·licitar prèviament aquest reconeixement a través del següent enllaç.
Reconeguda aquesta característica se'ls facilitarà l'autorització que els permetrà accedir a l'illa de vianants per a l'activitat de càrrega i descàrrega per una durada màxima de 30 minuts. Aquesta estada màxima es podrà ampliar prèvia justificació de la necessitat i si el servei municipal de referència ho autoritza.
Altres activitats que poden accedir fora de l'horari general són: taxis, VTC, funeràries, transport adaptat de persones, farmàcies, empreses públiques i serveis municipals de manteniment de la via pública, i entitats/fundacions amb seu a l'interior de l'illa. A aquestes activitats se’ls permetrà l’accés a l'illa de vianants i l'activitat de càrrega i descàrrega per una durada màxima de 30 minuts. Aquesta estada màxima es podrà ampliar si el servei municipal de referència ho autoritza.
Poden accedir en qualsevol horari, i sense temps limitat d'estada, els cossos i forces de seguretat, bombers i ambulàncies.
L’accés puntual a la zona Centre es gestiona a través d’una autorització municipal, per a la qual s'ha de presentar sol·licitud al Registre d'entrada de documents. Es pot demanar en les circumstàncies següents: persones malaltes amb mobilitat afectada per tractament mèdic o trasllat a domicili, distribuïdors de menjar preparat, compra domèstica bàsica (alimentació i neteja de la llar) i per a vehicle nupcial.
Aquesta autorització municipal permetrà l’accés a l'illa de vianants i l'activitat de càrrega i descàrrega per una durada màxima de 30 minuts. Només es permetrà més temps per a l’entrega de compra domèstica bàsica i per a vehicle nupcial. La resta d’activitats que necessitin més de 30 minuts per operacions de càrrega i descàrrega hauran de sol·licitar ocupació de via pública o tall de carrer, com per exemple: trasllats de domicili, embussaments, càrregues i descàrregues de material voluminós i/o pesat, obres, etc. La seva gestió dependrà del Servei de Mobilitat que serà qui autoritzarà l’ocupació o el tall i aplicarà la taxa corresponent, si s’escau. El tràmit es pot sol·licitar al següent enllaç.
Els serveis de missatgeria i/o petita paqueteria han d’accedir en l’horari d’accés permès. En horari d’accés restringit només poden accedir serveis de missatgeria i/o petita paqueteria en bicicleta, cicles o vehicles de mobilitat personal registrats com a destinats per a activitat econòmica.
Preguntes més freqüents
Soc resident i tinc un vehicle d’empresa o de rènting. Puc autoritzar la matrícula d’aquest vehicle?
Sí. El sistema permet autoritzar fins a 3 matrícules de vehicles que no siguin de propietat de la unitat de convivència. Si la unitat de convivència té més de 3 vehicles d’empresa o de rènting caldrà presentar una petició al Registre d’entrada de documents aportant els contractes corresponents de tots els vehicles a autoritzar.
Soc resident i acabo de comprar-me un vehicle. La seva matrícula està ja autoritzada?
La inserció de matrícules de vehicles propietat dels residents es fa de manera periòdica a partir de la informació facilitada per la Direcció General de Trànsit. A través del tràmit d'autorització de matrícules, els residents poden comprovar si el nou vehicle està ja autoritzat. Si no ho està, podrà afegir de manera manual aquesta matrícula al sistema.
Soc resident i a la vegada propietari o llogater de places d’aparcament. Puc tenir vehicles autoritzats pels dos motius?
Sí, efectuant si fos necessari dues tramitacions, una com a resident i una altra com a titular o llogater de plaça d'aparcament. Igualment, l'estada en superfície queda limitada a 30 minuts.
Soc resident al carrer d'en Moles i no accedeixo a La Riera pel control de càmera del carrer d'Argentona. També haig d'autoritzar les matrícules dels vehicles que no siguin de la meva propietat?
Sí. El carrer d'en Moles forma part de la zona restringida i, en ser de prioritat per als vianants, per poder disposar dels 30 minuts per a càrrega i descàrrega domèstica és necessari que els vehicles estiguin autoritzats al sistema.
Soc resident i disposo de tres matrícules addicionals pel domicili. A qui puc facilitar accés?
Les tres matrícules addicionals, a més de facilitar la incorporació de vehicles d’empresa o rènting, també permeten gestionar l’accés de familiars i amics al domicili del resident, l’entrega d’electrodomèstics grans, la descàrrega de materials de reforma, manteniment de la llar o del jardí i mobles pesats (excepte trasllats de domicilis). Cal tenir en compte que en tots els casos només es disposa de 30 minuts per a càrrega i descàrrega i que, un cop efectuada aquesta, el vehicle autoritzat haurà d’estacionar fora de l’illa de vianants.
Soc llogater d’una plaça d’aparcament. Com ho faig per incloure la matrícula dels meus vehicles al sistema?
El propietari de la plaça d’aparcament pot autoritzar a la persona llogatera a efectuar els tràmits d’autorització de matrícula a través del següent tràmit. En primer lloc, el propietari ha d’autoritzar a la persona llogatera a gestionar les matrícules. Posteriorment, la persona llogatera podrà inserir matrícules al sistema de gestió de l’accés a la zona restringida fora d’horari general. Per indicar quina persona està autoritzada a inserir les matrícules al sistema seleccioneu el tipus de sol·licitud "Autoritzar la gestió de matrícules al llogater d'una plaça d'aparcament". Identifiqueu la referència del gual i les dades de la plaça d'aparcament i a continuació podreu indicar el número de NIF de la persona llogatera.
Soc propietari d'una plaça d'aparcament i vaig autoritzar al llogater a inserir les matrícules dels seus vehicles, però ja no tinc aquest llogater. Com puc revertir l'autorització?
Per revertir l'autorització a un llogater simplement heu d'accedir a aquest tràmit seleccionant el tipus de sol·licitud "Autoritzar la gestió de matrícules al llogater d'una plaça d'aparcament". Indiqueu la referència del gual i les dades de la plaça d'aparcament i a continuació indiqueu el vostre propi número de NIF o bé el del nou llogater. Des d'aquell moment les matrícules inserides anteriorment pel vostre llogater inicial quedaran fora del sistema i podreu autoritzar noves matrícules.
En el cas de places d'aparcament de diversos propietaris, qui pot autoritzar matrícules o al llogater?
Podrà autoritzar matrícules al sistema, o bé autoritzar a la persona llogatera, el propietari que consti com a titular del rebut de l'IBI.
En el cas de cotxeres de fins a cinc vehicles, qui pot autoritzar matrícules o al llogater?
Podrà autoritzar matrícules al sistema, o bé autoritzar a la persona llogatera, el titular de la llicència de gual de la cotxera.
Soc propietari o llogater d’una plaça d’aparcament, quantes matrícules puc autoritzar per plaça?
El sistema permet autoritzar fins a 3 matrícules per plaça d’aparcament. Les matrícules, a més de facilitar la incorporació de vehicles d’empresa o rènting, també permeten gestionar l’accés de visites del propietari o del llogater a la plaça d’aparcament. També poden permetre l’entrega d’electrodomèstics grans, la descàrrega de materials de reforma, manteniment de la llar o del jardí i mobles pesats (excepte trasllats de domicilis). Cal tenir en compte que en tots els casos esmentats anteriorment, el propietari o llogater de la plaça d’aparcament haurà de facilitar aquesta plaça d’aparcament a la visita o industrial corresponent que podrà accedir a l’illa, però en cap cas estacionar en superfície.
Soc titular d’una activitat de producció i distribució intensiva, d’una entitat o d’un habitatge d’ús turístic amb aparcament a la zona. Com haig d’inserir les matrícules dels vehicles autoritzats?
Per internet us podeu identificar electrònicament amb la vostra identificació personal i si el titular és una persona jurídica (empresa o entitat) heu d’indicar que actueu com a Representant i inserir el CIF de la persona jurídica. Haureu d’afegir el codi PIN facilitat prèviament i podreu incorporar un fitxer amb les matrícules a autoritzar. Seguiu les instruccions que trobareu a la guia d’ús.
Soc un industrial que haig de portar material a un domicili per a una reforma o manteniment de la llar o del jardí. Puc sol·licitar accés en l’horari restringit?
Els residents empadronats a la zona i els propietaris o llogaters de places d’aparcament disposen de matrícules que poden gestionar autònomament i poden facilitar l’accés a l’industrial que ha d’actuar al seu domicili. Cal tenir en compte que l’accés a través d’una matrícula de resident només permet 30 minuts per a càrrega i descàrrega i que el vehicle autoritzat, un cop efectuada l’operació, haurà d’estacionar fora de l’illa de vianants. Si l’accés es gestiona a través d’una matrícula de propietari o llogater de plaça d’aparcament aquest haurà de facilitar aquesta plaça d’aparcament a l’industrial corresponent que podrà accedir a l’illa, però en cap cas estacionar en superfície.
Soc un industrial que he demanat llicència d’obra per a la construcció d’un habitatge nou a l’illa de vianants. Puc sol·licitar accés en l’horari restringit?
En aquest cas l’industrial haurà de presentar instància per registre adreçada al Servei de Mobilitat i se li podrà facilitar la gestió de tres matrícules un cop verificada la documentació adjunta que justifica la necessitat i inclou el número de llicència d’obra. Per a aquest accés s’haurà d’afegir un codi PIN que se li facilitarà prèviament i que li permetrà incorporar un fitxer amb les matrícules a autoritzar que podrà anar actualitzant d’acord amb les seves necessitats. Aquesta autorització permet la gestió de tres accessos/matrícules, 30 minuts per a l’activitat de càrrega i descàrrega i es limita al temps de vigència de la llicència d’obra. Seguiu les instruccions que trobareu a la guia d’ús. Per a càrregues i descàrregues de més temps l’industrial haurà de sol·licitar una ocupació de via pública o un tall de carrer segons necessitat i facilitar les matrícules al Servei de Mobilitat que gestionarà aquest permís i aplicarà la taxa corresponent.
Soc titular d'una activitat d'entregues a domicili de compra domèstica bàsica (alimentació i neteja de la llar) o menjar preparat. Puc accedir a la zona restringida fora de l'horari general? Haig d'inserir les matrícules dels vehicles que fan aquest servei?
Per accedir a la zona restringida cal sol·licitar una autorització temporal. Aquesta autoritza 30 minuts per a l'activitat de càrrega i descàrrega a l’activitat de menjar preparat i de 60 minuts a l’entrega de compra domèstica bàsica (alimentació i neteja de la llar). El control s'efectua pel sistema de càmeres i el temps d'estada es computa des de l'accés a la zona. El vehicle haurà d'estar degudament identificat.
Soc resident de la zona i necessito fer un trasllat, mudança, etc. que requerirà de més de 30 minuts per a l’activitat de càrrega i descàrrega o potser suposarà tallar el carrer de forma puntual. Com haig de sol·licitar autorització?
Per a les ocupacions de via pública i/o talls de carrer a la zona restringida caldrà gestionar la sol·licitud a través dels següent tràmits:
Què haig de fer si tinc una urgència i no soc resident o propietari o llogater de plaça d’aparcament a la zona centre?
En cas d’urgència cal enviar un comunicat a través de la bústia ciutadana en un termini màxim de 48 h des del moment en què es va accedir a l'illa de vianants adjuntant justificant de la urgència. Una situació d'urgència és una circumstància inesperada que requereix una acció ràpida i immediata per prevenir danys greus o perills, ja sigui a persones, propietats o al medi ambient. Per exemple, una emergència mèdica, un incendi, un accident de trànsit o una catàstrofe natural.
Més informació
Per ampliar informació o consultar dubtes ho podeu fer:
- A través del correu electrònic femcentre@ajmataro.cat
- A la Seu Electrònica de l'Ajuntament
- A les Oficines d'Atenció i Assitència a la Ciutadania
- Al Telèfon d'Atenció i Assistència a la Ciutadania 010 gratuït (900 859 009 des de fora Mataró).
Ubicació de les Zones DUM (Distribució Urbana de Mercaderies) a l'entorn de l'illa de vianants del Centre
Horari de les DUM
Per norma general, funcionen de dilluns a dissabte de 8 a 20 h i s’han d’utilitzar amb indicador horari i per un temps màxim de 30 minuts. Algunes de les zones funcionen també els diumenges i festius en el mateix horari: la de la plaça de les Tereses (antiga parada de bus Sagalés), la de la Muralla de la Presó, la de la Muralla dels Genovesos i la del Camí Ral amb La Rambla.
Ubicació de les DUM?
- Plaça de les Tereses: 2 zones, una davant de la parada de taxis i l'altra a la part inferior de la plaça tocant al carrer de Santa Teresa (antiga parada d’autobús Sagalés).
- El Torrent: 1 zona.
- Carrer d’Altafulla: 1 zona a tota la banda mar fins a la cruïlla amb el carrer de la Concepció.
- Muralla dels Genovesos: 1 zona a tocar de la plaça dels Bous.
- Muralla de la Presó: 1 zona.
- Muralla del Tigre: 1 zona. Funciona les 24 hores per als vehicles autoritzats, i per a la resta de vehicles segons l'horari d'accés general a l'illa de vianants del Centre.
- Muralla de Sant Llorenç: 1 zona. Funciona les 24 hores per als vehicles autoritzats, i per a la resta de vehicles segons l'horari d'accés general a l'illa de vianants del Centre.
- Camí Ral: 3 zones, ubicades a tocar de La Rambla, a la cantonada amb el carrer de Sant Agustí i davant del supermercat Sorli Discau.
- Carrer de l’Hospital: 1 zona davant de l’Hospital Sant Jaume i Santa Magdalena.
- Plaça de Cuba: funciona les 24 h.
Qui pot fer servir les DUM?
Únicament els professionals amb camions, furgonetes, vehicles mixtos de dos seients, vehicles de categoria L (de repartiment) i bicicletes de càrrega.