Passarel·la per a vianants al polígon de Mata-Rocafonda
L’objectiu és millorar la integració urbana i l’accessibilitat per a vianants del polígon industrial de Mata-Rocafonda. Es preveu la construcció d’una passarel·la per a vianants que ofereixi una connexió segura i accessible entre els espais urbans i industrials, així com la millora de la urbanització de la vora de la riera.
Descripció del projecte
El polígon industrial de Mata-Rocafonda té actualment 166 empreses instal·lades i 1.500 treballadors. A banda, inclou usos de caràcter social –horts urbans, Creu Roja, restaurants, un Centre de culte islàmic i, en el futur, el Parc Maresme Circular– que el vinculen amb el nucli urbà. Actualment els punts més cèntrics del polígon i del barri de Rocafonda no estan connectats entre sí, i els ciutadans accedeixen al polígon pels dos extrems, que estan separats per una distància superior als 550 m.


La nova passarel·la connectarà els Jardins de la Fraternitat del Parc de Rocafonda amb el carrer de l’Energia a l’altura del carrer de Vapor Gordils, unint per tant els eixos principals del barri de Rocafonda amb la part central del polígon i complementant l’actual xarxa de recorreguts per a vianants i ciclistes. Aquesta nova connexió afavorirà també l’accés al transport públic (línies d’autobús urbanes), escurçant la distància entre el polígon i les parades d’autobús de l’entorn.
La passarel.la tindrà 46 m de longitud, amb dos pilars de formigó intermitjos. L’amplada total exterior serà de 3,50 m, deixant un pas lliure d’uns 2,50 m. Es preveu un disseny ecològic prioritzant materials sostenibles.

D’altra banda, es contempla la millora de la urbanització de l’entorn immediat de la passarel.la, del costat del polígon, incloent un nou pas de vianants adaptat, una plaça on arriba la passarel.la, la pavimentació del tram de vorera en direcció a l’edifici de la Creu Roja i noves plantacions al voltant d’aquests espais.
Es farà la restauració paisatgística de les vores de la riera en l’entorn immediat de la passarel.la: eliminació d’espècies invasores, posada en valor del curs de l’aigua, potenciació de la relació entre l’espai urbà i natural i vistes cap al paisatge, etc. S’incrementarà la qualitat ambiental i biodiversitat de l’entorn, amb la plantació de nous arbres i arbustos d’espècies autòctones, l’augment de la canòpia vegetal i creació d’espais a l’ombra, aplicació de sistemes urbans de drenatge sostenible de l’aigua, etcètera. Es minimitzarà la contaminació lumínica amb solucions de baix impacte ambiental, i es reduirà la demanda energètica mitjançant un enllumenat urbà amb sistemes d’il·luminació LED.
Aconseguir una ciutat més saludable, ecològica i resilient
L’actuació s’emmarca en el Pla d’Acció Local Mataró Agenda Urbana 2030, que planteja, entre altres objectius, una ciutat saludable, ecològica i resilient, i està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. També s’inscriu en les polítiques de promoció de la mobilitat sostenible de la ciutat, de la mà del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, en l’Anella Verda de Mataró i en el Pla Director d’Infraestructura Verda que es redacta en el marc del projecte Re-Natura Mataró.
La intervenció al polígon suposarà una inversió d’1 milió d’euros i, per executar-la, l’Ajuntament ha aconseguit una subvenció de 720.000 € del Programa Sectorial de Millora de Polígons Industrials 2025-28 de la Diputació de Barcelona. Pel que fa al calendari de l’actuació, es preveu redactar el projecte executiu entre 2025 i 2026, per licitar i executar les obres entre 2026 i 2027.