Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Re-Natura

proposta Re-Natura.jpg

Actuacions en 29 equipaments educatius per crear refugis climàtics i espais educatius de biodiversitat


El projecte suposa intervencions a 7 escoles bressol i 22 equipaments educatius més, entre institut escola, escoles d’infantil i primària o d’educació especial.

Les actuacions previstes s’han consensuat amb els centres educatius: al segon semestre de 2023 es van recollir les seves necessitats mitjançant enquestes, i al novembre de 2023 i desembre de 2024 es van celebrar dues jornades participatives.

El llistat d’equipaments on s’actuarà en el marc de Re-Natura Mataró és el següent:

  • Les escoles bressol Cerdanyola, La Riereta, Els Menuts, El Tabalet, La Llàntia, Elna i Els Garrofers.
  • El Centre d’Educació Especial Les Aigües.
  • Els instituts escola Àngela Bransuela i Mar Mediterrània.
  • Les escoles Camí del Mig, Rocafonda, Germanes Bertomeu (educació infantil), La Llàntia, Maria Mercè Marçal, Joan Coromines (educació infantil), Angeleta Ferrer, Joan Coromines (educació primària), Anxaneta, Camí del Mig, Germanes Bertomeu (educació primària), Cirera, Josep Manuel Peramàs, Josep Montserrat, Torre Llauder, Vista Alegre, Antonio Machado, Marta Mata i Montserrat Solà.


sessioparticipacio.jpg

Descripció de les actuacions


Les intervencions a realitzar han tingut en compte l’estat de naturalització previ i les tipologies dels patis, valorant criteris com la presència de verd de la qual es parteix, l’assolellament i les condicions de permeabilitat del sòl.

En general, es contemplen cinc tipologies d’actuació: millora de la permeabilitat del sòl, plantacions d’espècies arbòries i arbustives, horts escolars, foment de la biodiversitat i regeneració de residus.

A les escoles amb més presència de verd i millor distribució de sòls permeables i semipermeables s’aplicaran actuacions de jardineria, amb plantació d’espècies aromàtiques o taules de cultiu.

A les escoles amb un estat acceptable de verd s’incrementaran les unitats d’arbrat i planta arbustiva i, en alguns casos, es faran millores de permeabilitat mitjançant pous de graves o rases drenants. També hi haurà millores de la permeabilitat del sòl lligades a nous escocells per a noves plantacions.

En els casos d’escoles amb un estat deficient, les actuacions seran més importants. Entre elles, es planteja l’enderroc de superfícies pavimentades, substituint-les per superfícies de sauló, i la creació de noves àrees verdes amb escocells i plantacions. També es crearan superfícies a diferent nivell acompanyades de noves plantacions d’arbustives i d’arbrat, en què es millora la permeabilitat del sòl, removent el terreny i fent noves capes de drenatge sota el sauló.

Per últim, per a aquelles zones on es fa complicat plantar al terreny, les plantacions es faran en una subestructura d’acer galvanitzat i fusta. Aquestes jardineres/mobiliari són mòduls on la pròpia jardinera porta bancs, elements de joc o entarimats incorporats. També es preveu la instal·lació de compostadors i la creació d’hotels d’insectes i espais de biodiversitat.

Tots aquests elements aniran lligats al projecte pedagògic de cada escola, per fer l’alumnat conscient de la cura de la vegetació. Es farà un acompanyament de “bones pràctiques” per tenir cura de les noves plantacions i horts.


resultatsprojecte.jpg

Pressupost i calendari d’execució


El projecte està en exposició pública i, si no es presenten al·legacions, quedarà aprovat definitivament a mitjan maig.

L’Ajuntament va adjudicar per un import de 736.818,19 € (IVA inclòs) de forma conjunta la redacció del projecte i l’execució de les obres a la UTE Excavacions i Obres públiques Requena SAU i SANTIN jardineria i paisatge SLU. L’equip redactor del projecte és Aquidos Arquitectes, Tècnics i Gestió, SLP.

La previsió és que les obres puguin començar a finals de maig o principis de juny i estiguin enllestides a finals de novembre.

L’Ajuntament durà a terme altres projectes complementaris a les actuacions previstes per Re-Natura Mataró per mitigar els efectes del canvi climàtic als patis escolars.