Publicacions
En motiu del 175è aniversari de la línia del tren Barcelona Mataró, les diferents entitats col·laboradores i experts estan creant materials divulgatius i didàctics de valor per posar a disposició del personal docent i de la ciutadania en general.
Primer ferrocarril de la Península
En l'escaiença del 175è aniversari de la posada en marxa de la primera línia fèrria de la Península Ibèrica, la de Mataró a Barcelona, l'Arxiu Comarcal del Maresme ha coordinat l'edició d'un volum que s'endinsa en la història d'aquesta línia fèrria considerada patrimonial.
sobre la creació del primer tram de la línia (Mataró-Barcelona 1848), i el tercer, explica el desenvolupament i l'ampliació de la línia: primer fins a Arenys de Mar, més tard fins a Calella i, via enllà, fins a Tordera i l'entroncament amb la línia del Vallès, que arriba fins a la frontera amb França, així com també de les companyies que l'han gestionat al llarg dels darrers 175 anys.
El volum consta de textos destacats que aborden temes d'enginyeria civil, història, curiositats i anècdotes amb relació a aquesta
línia patrimonial. Ben documentat i ricament il·lustrat, el volum és una peça indispensable per conèixer la història del desenvolupament tecnològic, industrial i cultural del Maresme i del país.Monografia que recull tres aspectes relacionats amb el tren del litoral on es presenta la figura de Miquel Biada, fent un repàs del context general i local de l'època i de les relacions comercials amb Amèrica. També es parla de la línia ferroviària originària de Barcelona a Mataró. I finalitza amb les ampliacions, millores i desgràcies que ha viscut al llarg dels 175 anys d'existència.
La presentació del llibre és el dia 24 d'octubre a les 18:30 h a Can Palauet. Arxiu Comarcal del Maresme, coincidint amb el 175 aniversari, amb la participació dels autors i el coordinador de la monografia.
Edita:
Editorial Efadós, amb el suport de l'Arxiu Comarcal del Maresme i el Consell Comarcal del Maresme.
Coordina:
Alexis Serrano
Autors:
Manuel Cusachs i Xavier Nubiola de Castellarnau
Contacte:
Arxiu Comarcal del Maresme: acmaresme.cultura@gencat.cat
"El hechizo del tren", la història de la primera línia ferroviària de la Península ibèrica
El 28 d'octubre de 1848 –fa 175 anys– s'inaugurava entre Barcelona i Mataró la primera línia de tren de la Península Ibèrica: un succés tan revolucionari com desconcertant en una Espanya atrapada en les Guerres Carlistes i desolada per la pèrdua de gran part de les seves colònies.
El ferrocarril s'instal·lava, llavors, victoriosament en el litoral mediterrània, s'exhibia pomposament en mig de crits i titulars eufòrics, però la seva construcció va ser problemàtica des del principi. Es va topar amb un munt d'imprevistos, a més de les reticències d'aquells que el desconeixien o el veien com una amenaça, i només es va poder materialitzar gràcies a l'esforç abrumador d'unes personalitats profundament compromeses amb el somni del tren.
Aquesta història apassionant que il·lustra el pas d'Espanya a la modernitat ja té la seva novel·la. L'obra “El hechizo del tren” de l'escriptor i periodista Johari Gautier Carmona, publicada per la Universitat Autónoma de Barcelona (Edicions UAB, 2023) reconstrueix la gesta d'uns homes que, des d'un principi, van apostar-ho tot per convertir la ciutat comtal en una gran vitrina ferroviària i tecnològica.
Miquel Biada, Josep Maria Roca, Ramon Maresch y Ángel de Villalobos, són alguns dels emprenedors que van acabar “embruixats” per aquella meravella que anava transformant profundament els països més avançats d'Europa. Decidits en propiciar aquell canvi necessari en su país, es van associar per donar forma a un projecte mai vist abans a l'Espanya del sigle XIX, buscar-ne financiació, però sobretot: guanyar-se el recolçament d'inversors, de la classe política i de la població, encara molt lluny d'entendre el que representava.
“Personatges com Miquel Biada o Josep Maria Roca es van entregar per complet en un projecte totalment incomprès. Van haver d'enfrontar-se a la indiferència ciudadana, finançera i administrativa ––explica l'escritor Johari Gautier Carmona––. Però, tot i així, amb la seva força i caràcter i visió, van aconseguir canviar una ciutat i una regió sencera”.
L'escriptor Jordi Carrión, autor d'assajos com “Librerías” o “Barcelona: el libro de los pasajes”, explica de la novel·la “El hechizo del tren”: “Aquesta novel·la històrica o biografia novel·lada ens condueix d'Amèrica a Europa, de L'Havana o Baltimore a Catalunya, per endinsar-nos en la psicologia, les desgràcies, les paradoxes i els encerts del principal impulsor del Camí de Ferro. A través d'aquest laberint, l'escritor franco-espanyol Johari Gautier Carmona, que des de fa més de deu anys viu a Colòmbia, no només ens mostra les tensiones vitals d'un gran personaje. També ens convida a explorar les llums i les ombres de la nostra història col·lectiva.”
En definitiva, la novel·la “El hechizo del tren” és el gran relat dels inicis del ferrocarril en Iberoamèrica. Un relat que s'emmarca en el gran context de la revolució industrial, però també un capítol essencial del desenvolupament d'una urbe mediterrània esplèndida: Barcelona.
Fragment del Pròleg de Joaquim Llovet
Els Gegants del Pi van de festa a Mataró
El juliol de 1851 els gegants de Barcelona van anar a les festes de les Santes de Mataró convidats per la família Robafaves. L’anècdota graciosa és que van fer el viatge en tren, en un vagó especial.
A partir d’aquest fet històric, el Cercle Històric Miquel Biada va editar el conte «Els Gegants del Pi van de festa a Mataró», sobre les peripècies dels gegants de Mataró i Barcelona, que volen ballar junts i demanen a Biada una solució: aquesta solució és el tren. És una divertida manera de conèixer el procés de construcció del primer ferrocarril, el primer de Catalunya (i Espanya), el tren de Barcelona a Mataró.
Aquest conte permet als infants comprendre la funció del ferrocarril en un context d’absència de bons mitjans de comunicació, i la innovació que suposà; conèixer i comprendre la funció dels principals efectius del ferrocarril (vies, ponts, túnel, espigons, estacions i el taller mecànic de Mataró); reconèixer el personal que hi treballava: el cap d’estació, el venedor de bitllets, els mossos, els mecànics i el conductor.
Editat pel Cercle Històric Miquel Biada l’any 2007, abundosament il·lustrat per Agnès Vallés.
A la venda per 5 euros.