Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

PUMSA començarà al febrer les obres de renovació de l'illa de Can Cruzate

Escoltar

PUMSA començarà al febrer les obres de renovació de l'illa de Can Cruzate

L'empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) iniciarà el febrer de 2008 la primera fase de les obres de renovació de l'illa de Can Cruzate, que consisteix en la consolidació i l'enderroc de part dels edificis situats als carrers d'en Palau, de Santa Maria i el Carreró. Avui a les 13 hores, el regidor d'Urbanisme i president de l'empresa municipal Promocions Urbanístiques de Mataró SA (PUMSA), Ramon Bassas, ha presentat el projecte en roda de premsa a la Sala de Pintures de Can Palauet.

Posteriorment, es duran a terme els treballs de consolidació i enderrocs dels edificis restants que formen l'illa i es realitzaran treballs arqueològics a la zona, que donaran pas al projecte executiu d'edificació de Can Cruzate.

L'illa de Can Cruzateocupa un espai de 975 m2 de superfície al centre històric de Mataró, entre la plaça de l'Ajuntament, la plaça Gran, el carrer de Palau, el carrer de Santa Maria i el Carreró.

La finca de Can Cruzate, també coneguda com a Cals Notaris, dóna nom a aquesta zona de la ciutat carregada d'història, ja que els dos carrers principals de l'antiga vila romana d'Iluro es creuaven en els terrenys de l'illa de Can Cruzate.

Amb la fi de l'època medieval, els carrers d'en Palau i el Carreró es comencen a  urbanitzar fins el punt de vertebrar l'inici de l'expansió de Mataró, que el segle XVIII ja és la segona ciutat de Catalunya, rivalitzant en importància amb Barcelona. Els immobles de l'illa de Can Cruzate han allotjat, a llarg del temps, edificis d'ús públic com la casa de la vila, l'escrivania, les carnisseries, el forn de pa comunal o l'Escola d'Arts i Oficis.

Concurs d'idees per a l'edificació de Can Cruzate

PUMSA treballa des de fa temps per millorar la qualitat urbana de l'illa de Can Cruzate. Així, l'any 2005, l'empresa municipal va convocar un concurs públic per a l'edificació d'aquesta zona, al qual es van presentar 47 propostes.

Un jurat format per membres de PUMSA, del Consell del Patrimoni Municipal i per diversos arquitectes van estudiar tots els projectes, i van declarar finalistes les propostes "Ens mou la llum", "Projectar el buit" i "Tall", a més de concedir una menció especial a "0808".

Un cop finalitzat el concurs, es va convidar als responsables d'aquests quatre projectes a aprofundir en ells i millorar-los per tal de trobar el projecte més innovador, funcional, sostenible i que millor resolgués l'encaix arquitectònic i urbanístic amb l'entorn, entre d'altres coses. El mateix jurat del concurs va estudiar de nou les propostes i, el 12 de juliol de 2006, el Consell d'Administració de PUMSA va declarar guanyadora la proposta "Tall", presentada per Javier de Las Heras Solé, Jordi Bosch Genover, Joan Tarrús Galter. Aquest equip tècnic és l'encarregat de redactar el projecte bàsic d'edificació de Can Cruzate.

Principals continguts del projecte guanyador

La proposta "Tall" es basa en el manteniment del teixit urbà dels carrers d'en Palau i de Santa Maria i el nou replanteig del traçat del Carreró i del front de la plaça de l'Ajuntament; la creació d'un nou equipament a la plaça de l'Ajuntament; l'aparició d'un nou espai públic amb vocació de pati, vinculat directament al Carreró i al nou equipament públic; i la incorporació d'una porxada a la cantonada entre el Carreró i el carrer de Santa Maria.

L'equip creador de "Tall" ha presentat recentment un avantprojecte on es desenvolupen amb més detall les propostes presentades al concurs.

Consolidació i enderrocs: Primera fase

El desenvolupament urbanístic de Can Cruzate es farà en dues fases. La primera d'elles, que comença el febrer de 2008, consisteix en la consolidació i enderroc dels immobles situats als carrers d'en Palau, de Santa Maria i El Carreró, exceptuant  l'immoble de propietat privada del Carreró, 20 (c/ Palau, 29- El Carreró, 20-22).

Seguint els criteris de l'avantprojecte per a l'edificació de Can Cruzate es preveu, d'una banda, mantenir i consolidar les façanes de:

-carrer de Palau: números 33, 35 i 37.

-carrer de Santa Maria: números 16,18 i 20.

-el Carreró: número 30.

I  d'altra banda, enderrocar els següents immobles:

-carrer de Palau: número 31.

-el Carreró:  números 24, 24-bis, 26, 28 i 28-bis.

Està previst que aquests treballs finalitzin en un termini màxim de dos anys. El pressupost d'execució per a l'enderroc i consolidació dels edificis és de 423.236 €, IVA inclòs.

Consolidació i enderrocs: Segona fase

La segona fase de les obres de desenvolupament urbanístic de Can Cruzate es centraran en l'espai que ocupa actualment l'immoble del Carreró, 20 (c/ Palau, 29- El Carreró, 20-22) i que es duran a terme més endavant.

PUMSA i l'Ajuntament de Mataró són propietaris actualment del 62% de la totalitat de l'illa de Can Cruzate, exceptuant alguns immobles els propietaris dels quals actuaran com un promotor més del sector juntament amb l'administració.

Treballs arqueològics

Un cop finalitzin els treballs de consolidació i d'enderroc, es duran a terme feines de prospecció arqueològica a l'illa de Can Cruzate, on podrien haver-hi restes de la ciutat romana d'Iluro.

La durada de les prospeccions dependrà de les restes arqueològiques que es trobin a la zona, troballes que també afectaran al projecte bàsic d'urbanització del sector actualment en fase de redacció.

Afectacions a la mobilitat i als veïns

Durant el temps que duri la primera fase de les obres (consolidació i enderroc d'edificis), el carrer de Santa Maria patirà talls parcials de circulació als vehicles, i l'entrada i sortida dels mateixos es farà pel Carreró en direcció a la plaça de l'Ajuntament.

D'altra banda, els treballs a Can Cruzate coincidiran amb la reurbanització que l'Ajuntament realitzarà als carrers de La Beata Maria, Baixada d'en Feliu de la Penya i Sant Simó, que es troben als voltants de Can Cruzate. Aquestes obres està previst que comencin a finals de novembre de 2007, i tenen un termini d'execució de 7 mesos.

La primera etapa d'aquests treballs comprèn la reurbanització dels carrers de Baixada d'en Feliu de la Penya i Sant Simó. Un cop finalitzi aquesta intervenció, a principis de març de 2008, es col·locarà la bastida a la zona d'obres de Can Cruzate. En aquest sentit, l'Ajuntament ha aprovat un pla de mobilitat que contempla les mesures màximes de protecció de les obres per garantir la seguretat dels treballs i dels vianants. L'aplicació d'aquestes mesures dependrà de com evolucionin les obres en cada moment.

Aquesta bastida preveu deixar un pas lliure per als vianants d'1,50 m. al Carreró, 1,70 m. al carrer de Santa Maria, i 2 m. al carrer d'en Palau.

D'altra banda, mentre durin les obres de la primera fase de Can Cruzate, la consolidació de les façanes provocarà la col·locació d'estabilitzadors de formigó que ocuparan parcialment tots tres carrers.

Reunions amb els veïns i comerciants

En els propers mesos, estan previstes una sèrie de reunions per explicar el projecte de desenvolupament urbanístic de l'illa i les afectacions de les obres als carrers dels voltants amb:

- El Pla integral del centre: dimarts 23 d'octubre a les 19 h a la Sala dels Lleons de l'Ajuntament de Mataró.

- Els Comerciants del Centre: dimarts 6 de novembre a les 18 h a l'Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró (IMPEM).

Resum de la previsió de terminis aproximats

- Aprovació inicial del Projecte de treballs d'enderrocs i consolidació d'edificis, previs a l'actuació arqueològica, del Sector de Can Cruzate, carrers d'en Palau, Santa Maria i del Carreró de Mataró: 4 de setembre per la Junta de Govern Local.

- Licitació de les obres de consolidació i enderrrocs de la 1ª fase: octubre de 2007.

- Inici dels enderrocs i consolidació de façanes: de febrer de 2008 a maig de 2008.

- Desmuntatge dels estintolaments de façanes: 2010.

- Treballs d'arqueologia en extensió, a continuació dels treballs d'enderroc.

- Inici de les edificacions: a concretar.