Defensoria de la Ciutadania
La Defensoria de la Ciutadania és la institució que, dins del municipi de Mataró, té la funció de defensar i protegir els drets de les persones, en relació amb l’actuació exercida per:
a) L’Ajuntament de Mataró i els serveis municipals.
b) Els organismes dependents de l’Administració municipal.
c) Les empreses municipals de capital totalment o parcialment públiques i tots els organismes o empreses contractades per l’Administració en la mesura que realitzin funcions o prestin serveis públics encomanats o de competència de l’Administració municipal.
Així mateix, la Defensoria de la Ciutadania ha de defensar el dret a la bona Administració i la bona governança, tot respectant la legalitat vigent i el principi d’equitat. El/la Defensor/a compleix les seves funcions amb independència, objectivitat i imparcialitat.
Des de la Defensoria de la Ciutadania s’han de resoldre les queixes que la ciutadania plantegi en relació a l’activitat de l’Administració Local, però es pot també promoure d’ofici canvis per millorar el funcionament de l’Administració, així com intermediacions per cercar solucions pactades als conflictes, com també accions pedagògiques per donar a conèixer els drets de la ciutadania i millorar així la convivència.
El/La Defensor/a és proposat per l’Alcalde/Alcaldessa i escollit pel Ple de la corporació amb el vot de les tres cinquenes parts del nombre legal de membres en primera votació (i amb majoria absoluta en segona votació), institució davant la qual ha de presentar anualment un informe de les seves actuacions.
El dijous 3 de juliol de 2025, el Ple de l’Ajuntament de Mataró, va escollir Núria Calpe i Marquet com a nova Defensora de la Ciutadania de Mataró.

En què pot intervenir?
La Defensoria de la ciutadania actua a sol·licitud de qualsevol persona física o jurídica que demostri tenir un interès legítim per l’objecte de la queixa que faci, en assumptes en què l’actuació de l’Administració municipal hagi pogut produir una vulneració dels drets de les persones, com per exemple:
- Retards
- Errors o arbitrarietats
- Inexecució de resolucions
- Tracte indegut als ciutadans
- Motivació insuficient de les resolucions
- I en general, les actuacions que impedeixin l’exercici legítim dels drets constitucionals.
Les seves actuacions són confidencials.
Quines queixes no pot admetre?
- Les queixes anònimes
- Les que denotin mala fe
- Les mancades de fonament
- Les que puguin comportar perjudicis al dret legítim de terceres persones
- Les queixes sobre qüestions privades
- Les queixes o reclamacions l’objecte de les quals estigui pendent de resolució judicial
- Les de persones amb dependència funcionarial, laboral o contractual de l’Administració municipal en qüestions relatives a l’àmbit d’aquestes relacions.
Com actua?
Les resolucions de la Defensoria de la ciutadania adopten la forma de recomanació, recordatori i suggeriment, i pot proposar fórmules de conciliació entre les parts afectades. Les seves resolucions no poden modificar ni anul·lar actes administratius, ni poden ser objecte de recurs de cap mena.
L’Administració municipal i, en general, tots els organismes i empreses dependents de l’Ajuntament, han d’auxiliar, amb caràcter preferent i urgent, la Defensoria de la ciutadania en les seves tasques.
Anualment, la Defensoria de la ciutadania presenta al Ple de l’Ajuntament l’informe de les seves actuacions durant l’any anterior.
Qui pot presentar queixes?
Tothom, tant persones físiques com jurídiques. Totes les actuacions de la Defensoria són gratuïtes i no és necessària l’assistència de cap advocat o procurador.
Com es presenten?
Les queixes s’han de formular per escrit, acompanyades amb documents que puguin servir per aclarir el cas.
• L’escrit ha de contenir el nom complet i l’adreça i, si pot ser, el telèfon de la persona que el formula, i els fets i les circumstàncies que són objecte de la queixa. També ha d’anar acompanyat amb els altres documents que puguin servir per aclarir el cas.
• Les queixes adreçades a la Defensoria de la ciutadania contra l’Administració municipal han d’haver estat prèviament plantejades a l’Ajuntament, al servei adequat.
Contacte:
Adreça: carrer de Cuba, 47. 08302 Mataró
Telèfon: 93 758 24 99
Correu electrònic: defensoria@ajmataro.cat
Horari d'atenció: de dilluns a divendres de 9 a 14 h.
També podeu contactar a través del correu electrònic defensoria@ajmataro.cat o des de la Seu electrònica de l’Ajuntament.