Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Museu de Mataró i l’Arxiu Comarcal del Maresme se sumen a la celebració dels 175 anys del tren Barcelona – Mataró amb una doble a exposició

Escoltar

El Museu de Mataró i l’Arxiu Comarcal del Maresme se sumen a la celebració dels 175 anys del tren Barcelona – Mataró amb una doble a exposició

El divendres 20 d’octubre s’inauguren dues exposicions sota el mateix nom, “Barcelona - Mataró, 1848. El tren del Maresme”, que permetrà entendre millor com es va configurar l’inici del ferrocarril a la península i què ha representat aquesta fita històrica per la ciutat, la comarca i el país. Es podran visitar fins al 26 de maig de 2024.

Imatge de l'antiga estació de tren l'any 1902. Autors:  Rus y Estrany / J. Thomas del llibre" Album de Fotografias Mataró y sus Alrederores" (1902)
Imatge de l'antiga estació de tren l'any 1902. Autors: Rus y Estrany / J. Thomas del llibre" Album de Fotografias Mataró y sus Alrederores" (1902)

Enguany se celebra el 175è aniversari del primer ferrocarril de la península. Promogut per l’armador i comerciant mataroní Miquel Biada i Bunyol (Mataró, 1789-1848), el ferrocarril va ser inaugurat el 28 d’octubre de 1848, amb un traçat que unia les ciutats de Barcelona i Mataró.

La part de l’exposició “Barcelona – Mataró, 1848. El tren del Maresme” que es podrà veure a Can Serra del Museu de Mataró, se centra en la descripció del context històric, econòmic, social  i cultural de la capital del Maresme a mitjans del vuit-cents; dels ideals de progrés que van motivar la iniciativa de la primera línia de ferrocarril, a partir de la figura del seu impulsor, Miquel Biada, en el context d’una classe burgesa emergent. I també narra l’impacte que tindrà  l’arribada del tren a una ciutat com Mataró en ple procés de transformació d’una economia tradicional basada en l’agricultura i la manufactura, a una economia en el context de la primera revolució industrial, amb les seves llums i les seves ombres.

La mostra exhibeix un conjunt d’objectes i documents procedents dels fons del Museu de Mataró, que es complementen amb d’altres procedents de diverses institucions culturals i col·leccions particulars, com la Biblioteca de Catalunya, la Fundació Iluro, el Museu Arxiu de Santa Maria, l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, entre d’altres.

Ofereix diferents nivells de lectura, amb la vocació d’esdevenir entenedora per tota classe de públic. Compta, a més, amb la participació de tres historiadors que aporten els resultats dels seus estudis i recerques en relació amb alguns dels temes que planteja l’exposició: Manuel Cusachs, Martín Rodrigo i Xavier Nubiola.

A Can Serra el recorregut s’estructura en tres àmbits temàtics: “Mataró 1848, una ciutat que es transforma”, “Burgesia i Progrés al segle XIX” i “L’Arribada del ferrocarril a Mataró”. A partir d’aquests àmbits el visitant copsarà que A mitjan segle XIX Mataró era una ciutat influent que exercia una important capitalitat en el seu territori i que es va convertir en pol d’atracció d’immigrants que arribaven atrets per la possibilitat de treballar o obrir negocis. També descobriran com era Miquel Biada, un home de negocis que, com molts d’altres, va fer fortuna a les colònies americanes i va defensar el sistema esclavista davant del moviment abolicionista. Per acabar contextualitzant què va suposar l’arribada del tren per a la vida econòmica local.

L'exposició, organitzada per l’Arxiu Comarcal del Maresme a la seva seu (Can Palauet), se centra a presentar una visió panoràmica dels 175 anys d’història ferroviària al Maresme, eminentment documental i gràfica, a partir dels fons que conserva l’arxiu. Aquesta panoràmica s’inicia en la figura del promotor Miquel Biada i en la seva experiència en relació amb les línies ferroviàries cubanes, per presentar la posada en funcionament de la primera línia de la Península entre Barcelona i Mataró el 1848, així com les seves ampliacions fins a Arenys de Mar (1857), Tordera (1859) i l'entroncament (1862) per enllaçar amb França.

L’exposició presenta també una aproximació cronològica relativa als que ens han administrat la línia en aquests 175 anys: començant per les empreses de capital privat: Camins de ferro (1845-1863), BFF (Barcelona a Franca per Figueres), TBF (Tarragona-Barcelona-França) (1863 - 1898), MZA (Madrid-Saragossa-Alacant) (1898-1941), per cloure amb les empreses públiques RENFE (des de 1941), i RENFE amb el suport d'ADIF (des de 2005).

També hi ha algun petit tast d’enginyeria ferroviària (túnels, ponts, sistemes de senyalització i comunicació, parc de locomotores i cotxes), així com la rememoració d’alguns dels aniversaris que s’han celebrat a partir de la data de la inauguració de la primera línia de la Península, el 28 d'octubre de 1848.

Tot el relat s’ha desenvolupat a partir de documentació de diferents fons documentals històrics que custodia l’Arxiu Comarcal del Maresme com per exemple el de l’Ajuntament de Mataró, el del Districte Notarial de Mataró, la col·lecció de mapes i plànols històrics de diversa procedència, la Col·lecció Joan Comas i Pujol que va ser el comissionat municipal dels actes del centenari del primer tren el 1948 i sobretot la recentment ingressada col·lecció de documents ferroviaris de Xavier Nubiola de Castellarnau que conté més de 5.000 documents de temàtica ferroviària, sobretot de la Línia que avui coneixem com R-1. La mostra es complementa amb projeccions audiovisuals i amb alguns objectes originals que permeten recrear l’ambientació d’època i un espai de jocs infantils amb retallables i un joc gegant de cerca i troba pel gaudi i aprenentatge dels més menuts.