L’Ajuntament i la Unió de Botiguers signen el Pacte pel Comerç 2015-2017
S’hi sumen Bulevards Mataró, l’Associació de Marxants del Maresme, ASOMERCAT, i el Gremi d’Hostaleria i Turisme de Mataró i el Maresme
L’alcalde, Joan Mora; el regidor de Promoció Econòmica, Miquel Rey; la presidenta de la Unió de Botiguers de Mataró, Teresa Robert; i el secretari general de la Unió de Botiguers de Mataró, Lluis González, han signat aquest matí el Pacte pel Comerç 2015-2017.
El Pacte pel Comerç és un marc de consens destinat a orientar l’estratègia i les línies d’actuació que des de l’administració i les entitats sectorials cal dur a terme per afavorir un model comercial òptim per a la ciutat i garantir el seu creixement com a motor econòmic i element de cohesió social i territorial.
Les accions que se’n derivaran es basen en l’interès per consolidar un model comercial basat en els següents atributs:
- Divers, de qualitat, professionalitzat, innovador i socialment responsable
- Singular i especialitzat en quant a oferta i valors
- Complementari i experiencial, associat a altres motivacions de visita (cultura, restauració, platges i front marítim)
Els signants, als quals s’han sumat altres entitats com l’Associació de Marxants del Maresme, ASOMERCAT, Bulevards Mataró, i el Gremi d’Hostaleria i Turisme, reconeixen la perspectiva transversal del comerç i la importància del seu rol social, urbà i territorial, i es comprometen a treballar conjuntament mitjançant taules de treball mixtes.
El text de l’acord signat avui va ser aprovat en el Ple ordinari d’abril, celebrat dijous passat.
Eixos i compromisos
El Pla s’estructura en eixos, dels quals se’n deriven els següents compromisos:
- Visió integrada: model comercial. Sinergies amb altres sectors
- Donar suport institucional al model comercial propi de Catalunya
- Crear una taula de treball interdepartamental que vetlli per la planificació integrada de les actuacions que configuren l’agenda de la ciutat
- Treballar amb la resta de sectors, en especial amb el Gremi d’Hostaleria
- Estudiar la viabilitat d’un pla d’usos pel centre urbà
- Vetllar pel comerç urbà tot prioritzant les implantancions al centre i minimitzant els efectes de les possibles implantacions a la perifèria.
- L’Espai Comercial
- Vetllar perquè l’urbanisme propiciï espais singulars, agradables i acollidors
- Promoure l’execució de les obres pendents derivades dels convenis de col·laboració entre l’Ajuntament i les principals associacions comercials i de restauració (2004 i 2007):
Carrer d’Argentona (entre La Riera i al Muralla del Tigre)
Carrer de Sant Josep (entre la Muralla del Tigre i la Riera
Plaça Gran
Carrer de Miquel Biada (entre c. Joan Larrea i d’Alfons XII)
Carrer de Sant Benet
Ronda d’Alfons XII (entre c. de Torrijos i c. de Miquel Biada, excepte la vorera d’El Corte Inglés)
Ronda Joan Prim (entre c. de Miquel Biada i c. de Velázquez)
Carrer de Tetuan (entre c. Velázquez i c. de Miquel Biada)
Carrer d’Iluro
Carrer de Goya
Carrer de Cuba (entre c. de Sant Benet i c. de Sant Cugat)
Carrer de Cuba (entre c. de Sant Cugat i Camí Ral)
Carrer de Sant Josep (entre El Torrent i Muralla del Tigre)
Plaça de les Tereses
Carrer de Cosme Churruca
Carrer de Joan Larrea
Ronda de Leopoldo O’Donnell
Avinguda de la Gatassa
2.1. Senyalització:
-Nova senyalització direccional d’accés a la ciutat vinculada a les obres de millora de Mataró Oest de la C-32 i l’enllaç amb la C-60 al Sorrall.
-Nova senyalització en trama urbana, ampliant i millorant la vinculada als aparcaments i als allotjaments turístics
2.2. Neteja:
-Intensificar la neteja periòdica dels carrers comercials
2.3.Aparcament:
-Garantir l’aparcament suficient i accessible al centre i als grans eixos comercials, procurant preus competitius, tarifes bonificades, paquets d’hores, pagament per mòbil...
- La promoció i difusió del comerç
Establir una estratègia que determini trets identificatius del comerç local, integrada en el Pla d’Actuació per a la Promoció de la Ciutat, que contempli el treball conjunt entre els diferents agents per alinear les diferents campanyes i coordinada.
- Associacionisme comercial
- Tenir una visió integradora del comerç, integrant en els consells territorials sessions monogràfiques sobre comerç i activitat econòmica
- Reactivar la comissió interdisciplinària del comerç de l’Ajuntament
- Dinamisme, innovació i adaptació
- Reforçar les línies formatives pels comerciants
- Facilitar eines i canals d’informació i d’intermediació i garantir les mesures necessàries en matèria de consum
- Emprenedoria i acollida empresarial: agilitzar, facilitar i acompanyar el iniciatives d’implantació a través de l’oficina de l’empresa i dels serveis d’assessorament tant del TecnoCampus com de la Direcció de Promoció Econòmica
- Difondre i promoure el producte de proximitat, especialment el fresc, destacant el paper dels mercats
- Impulsar mesures adreçades a la integració en el comerç i la restauració de productes adaptat als perfils dels consumidors (intoleràncies alimentàries).
- Fomentar les accions vinculades a l’Agenda 21
- Sostenibilitat econòmica de les entitats del món del comerç
- Continuar preveient partides municipals per aquestes entitats. Cal revisar-les anualment i adaptar-les a la conjuntura
- Iniciar un procés d’homogeneïtzació de les taxes municipals vinculades a ocupacions d’espais i/o altres epígrafs per a la celebració d’activitats de dinamització
- Afavorir la generació d’ingressos de les entitats del món del comerç