El consum responsable en els mitjans de comunicació locals
Podeu escoltar en directe o a la carta tots els continguts dels programes de consum de l'OMIC.
Els poders públics han de vetllar perquè els mitjans de comunicació social de Catalunya s'ocupin de la informació i l'educació de les persones consumidores, i també de la creació i el desenvolupament de programes i espais dedicats al consum i a la difusió de les activitats de les organitzacions de persones consumidores.
Aquestes activitats de difusió tenen l'objectiu que les persones consumidores coneguin llurs drets.
Especialment, s'ha d'impulsar i fomentar la difusió de:
- La informació i la prevenció en l'ús dels béns i serveis del mercat, si poden comportar un risc per a la salut i la seguretat de les persones.
- La informació sobre l'ús de nous béns i serveis que apareguin en el mercat i que puguin afectar els interessos econòmics de les persones consumidores.
- Les noves normatives que s'aprovin que afectin els drets i deures de les persones consumidores.
Programes de ràdio i televisió local
Podeu escoltar en directe o a la carta tots els continguts dels programes de consum de l'OMIC.
L'hora de la gent gran
En el programa del dia 28/10/2021, presentem la nova mirada de l'OMIC en l'atenció a les persones consumidores: El programa transversal de lluita contra les desigualtats en les relacions de consum.
Secció de consum al programa "El Mirador"
En el programa "El Mirador" de Mataró Audiovisual, presentat per Cristina Salad i Pep Andreu, tenim un espai dedicat al consum per informar i fer prevenció en l'ús dels béns i serveis, que puguin afectar la seguretat o els interessos econòmics de les persones consumidores, sobre les noves normatives que s'aprovin que afectin els drets i deures de les persones consumidores i, en general, per fomentar el consum responsable, reflexiu, solidari i sostenible dels béns i serveis, i també en el marc del cooperativisme de consum.
El programa s'emet cada primer dimarts de mes de les 10.50 a les 11 h. Podeu visualitzar-los a Mataró Audiovisual.
Programació 2021
Dia 5 de gener de 2021
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
Preguntes més freqüents sobre comissions bancàries i comptes de pagament bàsics
Si voleu més informació, la podreu trobar al següent enllaç.
Dia 2 de febrer de 2021
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
Preguntes més freqüents amb relació a les bonificacions i els talls per manca de pagament, en els subministraments bàsics d'aigua, gas i electricitat i les pròrrogues dels contractes de lloguer d'habitatges i la condonació, rebaixa o ajornament dels rebuts dels lloguers mentre duri l'estat d'alarma provocat per la COVID-19 .
Si voleu més informació, la podreu trobar al següent enllaç.
Dia 2 de març de 2021
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
Si voleu més informació, la podreu trobar al següent enllaç.
Dia 30 de març de 2021
Intervé: Cristina Valcarcel Piqueras - Tècnica de consum de l'Ajuntament de Mataró
El nou etiquetatge dels electrodomèstics
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
Precaucions amb l'ús de la banca en línia.
Si voleu més informació, la podreu trobar al següent enllaç.
Dia 22 de juny de 2021
Intervé: Cristina Valcarcel Piqueras - Técnica de consum de l'Ajuntament de Mataró
La nova factura de l'electricitat
Més informació al següent enllaç
Dia 20 de juliol de 2021
Intervé: Àngel Sánchez-Fortun Garcia- Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
La usurpació d'identitat i la contractació de productes i serveis
Més informació al següent enllaç
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas - Tècnic de consum de l'Ajuntament de Mataró
Malbaratament alimentari, els objectius de desenvolupament sostenible i el consum responsable de fruites i verdures
Si voleu més informació, la podreu trobar al següent enllaç.
Programació 2020
Dia 7 de gener de 2020
Intervé: Cristina Valcárcel Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : Les rebaixes
La Llei de comerç de Catalunya ha liberalitzat aquest període de rebaixes i permet que els comerciants facin descomptes en qualsevol moment de l'any. No obstant això, es continua recomanant realitzar les campanyes en les temporades habituals (hivern i estiu), com es va realitzant tradicionalment aquest tipus de venda a Catalunya.
Com s'han de fer les rebaixes? Els productes rebaixats han de ser estocs propis, han d'haver estat posats a la venda amb anterioritat al mateix establiment, no poden ser productes defectuosos o deteriorats (saldos), i tampoc poden haver estat fabricats expressament per vendre en rebaixes. Escolteu alguns dels consells sobre determinats aspectes a tenir en compte en període de rebaixes.
Dia 4 de Febrer de 2020
Intervé: Francesc Xavier Sánchez Moragas, Cap de la Secció de Consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema: Les promocions comercials de Sant Valentí i el consum responsable
Resum:
Per què parlem de Sant Valentí aquest 2020? Es tracta d'una promoció comercial vigent? Segons les estadístiques sí. Les vendes de joies, flors, perfums... es dispara considerablement per aquestes dates.
Quines novetats comercials ens ofereixen les empreses relacionades amb el màrqueting de l'amor ? Hi ha nous productes i alguns d’ells poden ser perillosos, pel que cal prendre precaucions, però també cal reflexionar sobre els valors associats a alguns d’aquests productes: perfums amb feromones, assegurances d'amor, apps per trobar parella, complements alimentaris afrodisíacs, viatges d'aventura...
Per què parlem de consum responsable i de les campanyes de vendes per Sant Valentí? Tothom és lliure d'escollir el que vol comprar i regalar, però per fer un consum responsable cal reflexionar i ser crític. Els valors de l'amor romàntic solen perpetuar estereotips poc igualitaris i el consum responsable és un instrument per aconseguir una societat més justa i igualitària. Amb les nostres compres podem ajudar a introduir un model d'amor més igualitari i divers.
Programació 2019
Els canvis en els darrers anys en l’ús de les noves tecnologies per comprar productes i adquirir serveis han estat molt importants. Distintius com “Google Pay”, ” Samsung Pay” o “Apple Pay”cada cop son més habituals a les portes dels comerços, però també ho es el fet de portar incorporades les targetes de crèdit als nostres telèfons mòbils, pagar les factures de la nostra operadora, utilitzar el diner electrònic o comprar des de els nostres telèfons mòbils jocs, música, pel·lícules, entrades de teatre, bitllets d’avió, de tren....
La tecnologia pot ser una eina molt eficaç a l'hora de comprar i interactuar amb el nostre entorn, però si no coneixem bé el seu funcionament també ens pot portar problemes, tant de seguretat com pel que fa al nostre endeutament.
Aquest any 2019 ha entrat en vigor la nova llei de serveis de pagament que el Govern Espanyol va aprovar el passat mes de novembre i que ve a actualitzar l’anterior llei, que era de l’any 2009.
En aquest programa parlem breument sobre els sistemes que podem utilitzar per pagar els productes i serveis i quines són les precaucions que cal prendre per actuar com a persones consumidores diligents.
Tema: Els diferents noms que tenen les persones consumidores.
En l’espai de consum fem un repàs dels diferents noms pels que es coneix a les persones consumidores en les diferents lleis i aprofitarem aquestes denominacions per explicar una mica quin nivell de protecció tenim en cada cas.
- Persona privada
- Persona Consumidora
- Persona Consumidora model “homus economicus”
- Persona Consumidora responsable
- Persona consumidora mitjana
- Persona consumidora especialment protegida
- Persona consumidora vulnerable, vulnerable severa i en risc d’exclusió social
Coincidint amb la commemoració del dia de les persones consumidores, el dia 15 de març, l’Ajuntament de Mataró aprova la nova CARTA DE SERVEIS DEL SERVEI PÚBLIC DE CONSUM.
En aquest programa fem una breu exposició del que son les cartes de servei com a eina des de la quals l’Ajuntament comunicarà a la ciutadania de forma clara i efectiva, quins són els serveis que es presten des de cada àmbit, quin són els compromisos que s’assumeixen en la prestació d’aquests serveis, com s’han d’avaluar i de quina forma la ciutadania pot ajudar a millorar-los, bé sigui des de la seva participació en els diferents Consells Municipals, o bé directament, mitjançant enquestes de satisfacció o bústies de suggeriments.
I finalment aprofundim en la nova CARTA DE SERVEIS DEL SEVEI PÚBLIC DE CONSUM, explicant els serveis que ofereix a la ciutadania i que van des de l’assessorament en temes de consum, ja sigui abans o després de comprar o contractar serveis, a la tramitació de les seves reclamacions en els casos en que s’hagi produït un conflicte, mitjançant un servei propi de mediació de consum i una Junta Arbitral de Consum Municipal.
Tema : La Gent gran com a persones consumidores
Exposem dos temes directament relacionats: les visites que reben a domicili la gent gran i la venda d’articles en una excursió.
Expliquem que cal diferenciar entre les revisions del gas butà i les de gas natural, parlem de l’obligació de fer-les, del termini, del preu i dels certificats acreditatius d’haver passat les inspeccions així com de les revisions de les calderes i les empreses mantenidores.
Pel que fa a la venda d’articles durant una excursió parlem de la necessitat d’expedició d’una factura i del termini de desistiment de 14 dies per retornar el producte sense cap penalització.
Resum:
Espai de consum on es parla dels drets que assisteixen als passatgers dels mitjans de transport terrestre i marítim, de com reclamar i a qui dirigir les reclamacions en cas de patir algun retard o cancel·lació d'un viatge fet en autocar, tren o en una línia regular de trànsit de viatgers per mar (dret a la informació, a condicions contractuals no discriminatòries, dret d'assistència, transport alternatiu i reembors en cas de cancel·lació o retards en la sortida, etc...)
Dia 12 de novembre de 2019
Intervé: Cristina Valcárcel Piqueras – Tècnica especialista de consum de l'Ajuntament de Mataró.
Tema : Les promocions comercials del Black Friday i el Cyber Monday
Resum:
El Black Friday és un dia de rebaixes que marca el principi de la campanya de Nadal. És el dia que s'inaugura la temporada de compres nadalenques amb rebaixes en moltes botigues i grans magatzems. És un dia després del Dia d'Acció de Gràcies (USA), que se celebra el quart dijous del mes de novembre. És una bona oportunitat per aprofitar i comprar productes a preu més econòmic però cal fer un consum responsable i racional.
El Cyber Monday és una altra festa comercial que se celebra només durant un dia i que sempre és el posterior al Black Friday, en els seus orígens aquest reclam suposava dintre del "comerç en línia" una segona oportunitat als més retardats per aconseguir "gangues" als que es van perdre les compres del Black Friday, els seus orígens són per realitzar les compres "en línia", però també ha transcendit a les botigues físiques.
En aquest programa es donen alguns consells i recomanacions per planificar les compres.
Programa "Mataró al dia"
Al programa “Mataró al dia” del 16 d’agost de 2019 vam parlar de l’estalvi energètic.
"Mataró al dia" de Mataró Audiovisual del dia 14 de novembre 2018 vam parlar de socioaddiccions i jocs d'atzar.
Podeu accedir al contingut de l’entrevista de Mataró Audiovisual, a Susana Bugés i F. Xavier Sánchez per parlar d’educació per a un consum responsable de jocs d’atzar online, en una experiència pilot dissenyada pel Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona i que s’ha realitzat a la ciutat de Mataró durant el novembre i desembre de 2018 a les escoles de la ciutat, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Mataró.
Programa "Ben trobats"
També hem participat en el magazine "Ben trobats", dirigit i presentat per Clara Tena, de La Xarxa Audiovisual Local per tractar i analitzar diferents temes d’actualitat sobre el consum:
Compres a Internet
El finançament de les vacances
Les compres compulsives.